می‌دانید که دستگاه تصفیه یک گیج فشار تصفیه آب دارد که فشار آب را نشان می‌دهد. این فشار به طور مستقیم در آب خروجی، عملکرد صحیح دستگاه و همچنین دبی آبی که به دست شما می‌رسد تاثیر دارد. در نتیجه بسیار مهم است که تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب به درستی انجام شود. این فشار را پمپ تامین می‌کند که با جریان الکتریکی کار می‌کند.

در نظر داشتن میزان فشار پمپ تصفیه آب باعث می‌شود تا همیشه آبی پاک و باکیفیت و با فشار درست داشته باشیم. ارتعاش دستگاه هم کم می‌شود و بدون سروصدا کار می‌کند. در ادامه می‌خواهیم به شما برخی مشکلات رایج در دستگاه تصفیه آب را آموزش دهیم و نحوه‌ی هواگیری مخزن تصفیه آب و خود دستگاه را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

 

عیب یابی دستگاه تصفیه آب

هر دستگاهی هرچقدر هم که باکیفیت باشد گاهی برخی مشکلات جزئی در آن به وجود می‌آیند که کارکرد دستگاه را مختل می‌کنند. حتی خودروهای بنز و بی‌ام‌و هم با آن کیفیت دچار مشکلاتی می‌شوند. در نتیجه برای دستگاه تصفیه آب هم برخی مشکلات فنی رایج وجود دارد که در اکثر مواقع با بررسی و تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب این مشکلات حل می‌شوند.

چند مشکل رایج که ناشی از فشار دستگاه هستند عبارتند از:

آب خروجی به طور کامل قطع می‌شود و یا فشار آب خروجی بسیار کم است: این مشکل احتمالا به دلیل تنظیم نبودن فشار پمپ تصفیه آب است. اگر پمپ نتواند فشار لازم را تامین کند. در این مواقع باید گیج فشار تصفیه آب را بررسی کنید و اگر مقدار آن بین 10 الی 12 پاسکال نباشد باید آن را تنظیم کنید تا به میزان متعادل آن برگردد.

آب داخل مخزن تصفیه آب ذخیره نمی‌شود: این مشکل هم به پمپ برمی‌گردد و باید با بررسی گیج فشار تصفیه آب مجددا آن را به حالت عادی برگردانید.

حتی مواقعی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید پمپ همچنان کار می‌کند: این مشکل هم به دلیل کم بودن فشار پمپ تصفیه آب است. با تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب می‌توانید مجددا کارکرد اصلی پمپ را به حالت اولیه برگردانید.

تنظیم فشار دستگاه تصفیه آببرخی مواقع هم یکی از مشکلات کارکرد نادرست دستگاه تصفیه آب این است که هوا داخل هوزینگ‌ها، فیلترها و یا محفظه‌های دستگاه محبوس شده است که باید عمل هواگیری دستگاه تصفیه آب انجام شود تا کارکرد آن مجددا به حالت عادی برگردد.

 

هواگیری مخزن تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب یک مخزن دارد که آب داخل آن ذخیره می‌شود تا در مواقع ضروری مانند قطع آب یا قطعی برق از آن استفاده کنید. آب تصفیه شده سالم تا مد‌ت‌ها در این مخزن بدون هرگونه آلایندگی باقی می‌ماند. برای اینکه بتوانید از این مخزن استفاده کنید. مقداری هوای فشرده در آن وجود دارد که حکم یک پمپ برای پمپاژ آب را دارد. برخی مواقع هوا داخل قسمت آب مخزن گیر می‌افتد و باعث می‌شود که آب از مخزن خارج نشود یا آبی در داخل مخزن ذخیره نشود. در این حالت شما باید با استفاده از گیج فشار تصفیه آب میزان دقیق این فشار را تنظیم کنید تا مجددا هوا از داخل آن خارج شده و عمل هواگیری انجام شود. کافیست در خروجی قسمت مخزن را چند دقیقه باز بگذارید تا آب داخل آن خالی شود و در نهایت با استفاده از یک تلمبه‌ی معمولی فشار آن را تنظیم کنید. با 15 دفعه تلمبه زدن هوای گیر افتاده داخل مخزن خارج می‌شود و حالا کافیست گیج فشار تصفیه آب را به آن ببندید و مجددا با استفاده از تلمبه فشار آن را روی 6 الی 8 PSI تنظیم کنید. این فشار کاملا ایده‌آل است و با هواگیری مخزن تصفیه آب مجددا عملکرد کاملا درستی خواهد داشت.

 

طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی

هواگیری دستگاه تصفیه آب به چند شکل انجام می‌شود. در حقیقت در دو حالت نیاز به هواگیری دارد.

حالت اول: آب به صورت قطع و وصلی و نامرتب و ضربه‌ای خارج می‌شود. حباب‌هایی هم داخل آب دیده می‌شود.
در این حالت باید مطمئن باشید که هوا داخل دستگاه گیر کرده است و باید آن را تخلیه کنید. برای اینکه هوا را خارج کنید کافیست شلنگ بین فیلتر 5 و 6 یا فیلتر 4 و 5 را خارج کنید و اجازه دهید دستگاه مدتی در این حالت کار کند. پیشنهاد می‌شود اول لنگ 4 و 5 را خارج کنید و وقتی برای مدتی در این حالت کار کرد مجددا شلنگ را وصل کنید و بعد از آن شلنگ بین 5 و 6 را خارج کنید.

گیج فشار دستگاه تصفیه آب

حالت دوم: هیچ آبی خارج نمی‌شود با اینکه هم پمپ کار می‌کند و هم کل دستگاه عملکرد صحیح دارد.
در اینجا مشکل از هوای محبوس شده در هوزینگ فیلتر سوم است. در این حالت کافیست هوزینگ را کمی باز کنید و اجازه دهید دستگاه چند دقیقه‌ای به این حالت نیمه‌باز کار کند. تا زمانی که از این قسمت نیمه‌باز آب نشت نکند اجازه دهید که دستگاه به صورت مداوم کار کند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود بعد از انجام هواگیری دستگاه تصفیه آب دو کار دیگر را هم انجام دهید. اول: تنظیم فشار دستگاه آب تصفیه کن و دوم هواگیری مخزن تصفیه آب و تنظیم مجددا فشار مخزن.

یک نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید: اگر دستگاه خود را سر موقع هواگیری نکنید ممکن است به ممبران و یا پمپ فشار تصفیه آب آسیب بزند و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه‌ی بیشتری برای شما دارد.

نکته‌ی پایانی: اگر امکان انجام عمل هواگیری دستگاه تصفیه آب و یا تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب را ندارید می‌توانید از خدمات حرفه‌ای راد گستر نوین در این زمینه بهره‌مند شوید. سرویس کلی دستگاه و رفع تمام مشکلات دستگاه تصفیه آب در منزل شما و با هزینه‌ای کمتر از همه‌جا. کافیست تماس بگیرید و یا درخواست خود را در سایت ثبت کنید تا در کمترین زمان مشکلات دستگاه تصفیه آب خود را حل کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام