آب معدنی یا دستگاه تصفیه آب؟ سوالی است که احتمالا برای همه‌ی ما پیش آمده باشد. همه می‌دانیم که آبی که از طریق سیستم لوله‌کشی به دست ما می‌رسد به طور کامل تصفیه نشده است و رسوبات و برخی آلودگی‌های شیمیایی هنوز در آن وجود دارند. پس دو گزینه جایگزین داریم: آب معدنی یا دستگاه تصفیه آب. حالا به نظر شما کدام یک را باید انتخاب کرد.

ما در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال خواهیم بود. برخی مضرات آب معدنی را که تا بحال نشنیده‌اید را خواهیم گفت و اطلاعاتی را در مورد دستگاه تصفیه آب ارائه خواهیم کرد و تصمیم نهایی را به شما خواهیم سپرد که از میان این دو گزینه انتخاب کنید.

آب معدنی یا آب آشامیدنی منزل؟

آب آشامیدنی منزل اگر از نظر کیفی استانداردهای لازم را داشته باشد و سختی آن در حد مناسبی باشد و هیچ آلاینده‌ای نداشته باشد مشکلی برای سلامتی شما نخواهد داشت و می‌توانید از آن استفاده کنید. برخی فکر می‌کنند که اگر آب آشامیدنی را بجوشانند و سپس مصرف کنند این آلاینده‌ها از بین می‌روند. نظر شما چیست؟ آب جوشیده بهتر است یا آب معدنی؟ آب معدنی مسلما گزینه‌ی بهتری است. چرا که با جوشاندن آب برخی املاح معدنی که در داخل آب محلول هستند از بین می‌رود. آب معدنی این املاح را به طور کامل داراست و نیاز بدن شما را تامین می‌کند. آب معدنی به دلیل اینکه مستقیما از طبیعت گرفته می‌شود فواید زیادی برای بدن دارد. اما مصرف درازمدت آن می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. اما آب جوشیده هم نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. چرا که آب خالص یا آب مقطر دارای مواد معدنی لازم نیست و نیاز بدن شما را تامین نمی‌کند.

 مضرات آب معدنی

معایب آب معدنی

حالا که به پاسخ سوال آب جوشیده بهتر است یا آب معدنی رسیده‌ایم باید بدانید که آب معدنی هم معایب خاص خودش را دارد. برخی مضرات آب معدنی در ادامه آورده شده‌اند که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

آب معدنی همیشه در دسترس نیست. یعنی شما نمی‌توانید به صورت مداوم به این آب دسترسی داشته باشید. منابع زیرزمینی آب هم معمولا تجدیدپذیر نیستند و در برخی مناطق امکان استفاده از این آب وجود ندارد.

نمی‌توان از کیفیت آب معدنی‌های موجود در بازار مطمئن بود. اخبار زیادی به صورت روزانه منتشر می‌شود که حاکی از وجود برخی بیماری‌ها در آب معدنی‌های شرکت‌های مختلف دارد. در ضمن نظارت آنچنانی هم روی این آب‌های معدنی وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت که آب معدنی که خریداری می‌کنید کیفیت موردنظر شما را دارد یا خیر.

یکی از مضرات آب معدنی قیمت بالای آن است. استفاده از آب معدنی به صورت مداوم هزینه‌ی زیادی روی دست شما می‌گذارد. آب یکی از پراستفاده‌ترین چیزهایی است که در هر خانه مصرف می‌شود. هر انسان باید در طول روز بیش از 1.5 لیتر آب بنوشد. یعنی شما در یک خانواده 4 نفری باید روزی حداقل 16 بسته آب معدنی کوچک خریداری کنید که هزینه‌ی بسیار زیادی دارد.

نکته‌ی مهم اینکه برای شستشو میوه‌ها، سبزیجات و مواردی از این دست نمی‌توانید از آب معدنی استفاده کنید. چرا که هزینه‌های شما چند برابر می‌شود.
آب معدنی معمولا در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند که برای سلامتی بسیار خطرآفرین هستند.

 

فواید دستگاه تصفیه آب نسبت به آب معدنی

اولین و مهم‌ترین فایده‌ی دستگاه تصفیه آب نسبت به آب معدنی میزان هزینه‌های شماست. شما با پول یک یا چند ماه آب معدنی می‌توانید یک دستگاه تصفیه آب تهیه کنید و تا سال‌ها از آن استفاده کنید. در حقیقت دستگاه تصفیه آب یک مزیت عمده نسبت به آب معدنی دارد که هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و با یک بار خرید این دستگاه می‌توانید خیال خود را از هر نظر راحت کنید.

دستگاه تصفیه آب املاح معدنی آب را از بین نمی‌برد. این یکی از فواید دستگاه تصفیه آب نسبت به آب جوشانده شده است. این دستگاه صرفا آلاینده‌ها و رسوبات مضر را از بین می‌برد و آبی سالم در اختیار شما قرار می‌دهد.

از فواید دستگاه تصفیه آب می‌توان به استانداردسازی میزان سختی آب و حذف فلزات سنگین از آب اشاره کرد. با اینکه آب معدنی هم سختی آب مناسبی در اختیار شما قرار می‌دهد اما هیچگاه نمی‌توان از میزان سختی آب معدنی اطمینان حاصل کرد. در حالی که دستگاه تصفیه آب با فیلترها و سیستم اسمز معکوس و رسوب‌گیری سختی آب را کاملا استاندارد می‌کند و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

با خرید دستگاه تصفیه آب و نصب آن می‌توانید به راحتی میوه‌ها و سبزیجات‌تان را با آب سالم بشویید و نگران هزینه‌ها هم نخواهید بود. آب خروجی از دستگاه تصفیه آب بدون هر گونه آلاینده‌ی شیمیایی و فلزات سنگین است و هم برای آشامیدن و هم شستشو بسیار مناسب است.

 فواید دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب بخریم یا نه؟

 

با گسترش آلودگی آب مخصوصا در شهرهای بزرگ ایران خرید دستگاه تصفیه آب تبدیل به یک ضرورت شده است. اکثر شهرهای بزرگ کشور با مشکل آلودگی آب دست و پنجه نرم می‌کنند. فرایند تصفیه آب در تصفیه‌خانه‌ها جوابگوی تقاضای بالای آب نیست و باید یک دستگاه تصفیه آب در خانه داشته باشید تا سلامتی آب آشامیدنی خانواده خود را تضمین کنید. دستگاه تصفیه آب هزینه‌ی زیادی برای شما نخواهد داشت. رادگستر نوین امکانات و تخفیفات ویژه‌ای را در اختیار شما قرار داده است و نصب و راه‌اندازی آن نیز توسط تکنسین‌های خود مجموعه و به صورت رایگان برای شما انجام می‌شود. پیشنهاد می‌شود با خرید یک دستگاه تصفیه آب هم هزینه‌های آب مصرفی خود را تا حد زیادی پایین‌تر بیاورید و هم به راحتی و بدون نگرانی از آب آشامیدنی استفاده کنید.

فواید دستگاه تصفیه آب نسبت به آب معدنی و آب جوشیده به طور کامل برای شما بیان شد و شما حالا باید تصمیم نهایی را بگیرید و یک دستگاه تصفیه آب با کیفیت از تنها نمایندگی فروش دستگاه‌های تصفیه آب در ایران تهیه کنید.

 آب های بسته بندی شده همواره سالم نیستند

مسئله مهم در رابطه با سلامت آب های بسته بندی این است که تعریف کامل و روشنی درباره آنها وجود ندارد. تنها گفته می شود که آب معدنی می بایست آب زیر زمینی با املاح زیاد باشد. این آب می بایست تنها پس از ضد عفونی کردن اما بدون هرگونه عمل تصفیه در ظرف پر شود.

حال چنانچه به میزان املاح آب که روی ظرف نوشته شده دقت کنید متوجه خواهید شد که غالبا میزان املاح این آب ها حتی از میزان املاح آب لوله کشی پائین تر است.

 گاهی فقط غلظت نمک طعام آنها زیاد است که آب شور مزه است و سالم نیست. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان امروزه بر این باورند که از آنجا که مواد داخل آب معدنی هستند به این صورت یا اصلا جذب بدن انسان نمی شوند و یا تنها 5% آن. ار اینروو با اطمینان می توان گفت که املاح موجود در آب به تنهائی هرگز نیاز املاح بدن انسان را بر طرف نمی کنند اما بهائی که برای چنین آب ها می پردازیم بسیار زیاد است. 

آب های بسته بندی شده همواره سالم نیستند

از جانب دیگر آب آشامیدنی در لوله می بایست بر اساس قوانین سازمان بهداشت جهانی و کشوری همه روزه مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت سالم نبودن، بویژه هنگامی که باکتری ها بیش از حد مجاز در آن وجود داشته باشند، موارد از طریق رسانه ها به اطلاع عموم برسد.

در مورد آب های معدنی و غیره در بسته بندی قوانین جدی کنترل مواد آن وجود ندارد و به استناد نشریه سازمان یونسکو(the new Courier No.3, 2002) نه تنها قوانین جدی در مورد این آب ها وجود ندارد بلکه تولید کنندگان قادر به آنالیز همه پارامترها روزانه نبوده و حتی در کشورهای صنعتی دولت آنها را کنترل جدی نمی کند. غالبا هر از چندی آزمایشات، آن هم بطور جزئی و پس از سالیانی چند انجام گرفته و برخی هم صرفا یکبار اینکار را انجام می دهند، در حالی که کیفیت آب هر زمان می تواند تغییر کند.

هفته نامه معروف آلمان اشترن سه سال پیش چندین آب معدنی معروف را در بسته بندی مورد آزمایش قرار داده و به این نتیجه رسید که در برخی از آنها باکتری و مواد مضر وجود دارد، از جانب دیگر حلال های موجود و مضر ظرف پلاستیک می تواند در آب حل شود.

مشکلات مصرف بطری های آب معدنی

بسیاری از مردم بر این باورند که راه حل استفاده از آب سالم و دوری از مصرف آب آلوده شهری، استفاده از آبهای بطری شده تجاری است.

آب های معدنی سریعترین رشد را در صنعت نوشیدنی داشته و با استفاده از تکنیکهای بازاریابی نرم و نفوذی مصرف روزانه آنها توسط مردم روز به روز در حال افزایش است.

حال به بررسی سلامت این آب ها می پردازیم که آیا مصرف این بطریها صرفا یک فریب تبلیغاتی است یا خیر؟

مطالعات نشان می دهد که حدود 40 درصد از آب بطری ها همان آب شهری است با انجام هیچ عمل اضافی تصفیه ای و فیلتراسیونی.

استانداردهای EPA که به منابع آب عمومی اعمال می شود در مورد آب بطری اعمال نمی گردد.

در آزمایش های اخیر گروه های محیط زیست در امریکا 38 آلاینده ها در 10 مارک آب تجاری یافت شده است. از جمله DBPs، نیترات، کافئین، آرسنیک، تیلنول، باکتری ها، و مواد شیمیایی صنعتی !!!

مشکلات مصرف بطری های آب معدنی

مشکلات ناشی از مصرف آب های معدنی و تجاری

بر اساس گزارش موسسه بازیافت کانتینر، در امریکا به تنهایی بیش از 67 میلیون بطری آب پلاستیکی در روز دور ریخته میشود !!! یعنی چیزی در حد 5500 کامیون زباله در روز !

نمی توان از تخریب محیط زیستی این بطری ها غافل شد. بخش بزرگی از عوامل آلودگی محیط زیست در حال حاضر در دست این بطریها می باشد. و متاسفانه مصرف روزانه آنها روز به روز در حال افزایش است.

همچنین مواد شیمیایی ناشی از بطری های پلاستیکی می توانند به آب موجود در آنها نفوذ کرده و خود باعث آلایندگی این آبها شوند.

هزینه مصرف روزانه این بطری ها در مجموع بسیار زیاد بوده و تفاوت زیادی با سیستم های تصفیه آب خانگی در دراز مدت دارند.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام