بدلیل افزایش سطح آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها و دیگر شهرهایی که در معرض گرد و غبار قرار دارند، استفاده از دستگاه تصفیه ‌کننده هوا روز به روز در حال افزایش است. مردم کشور نیز از مشکلات بهداشتی ناشی از آلودگی محیط داخل و خارج از خانه آگاه‌تر شده و به محصولات تصفیه هوا روی آورده‌اند. اگر بخواهید یک دستگاه تصفیه هوای خانگی خریداری کنید، قبل از آن باید چند چیز اساسی در مورد این محصولات بدانید.

در این مطلب، شما را با دستگاه تصفیه هوای خانگی و عملکرد آن، نحوه‌ی کار و انواع فیلترهای تصفیه هوای موجود در بازار آشنا می‌کنیم.

 

نحوه‌ کار دستگاه تصفیه هوا

 

دستگاه تصفیه کننده هوا سیستمی است که از پنکه‌های داخلی برای انتشار هوا در خانه و از طریق یک سری از فیلترها که ذرات مضر موجود در هوا مانند گرد و غبار، گرده‌ی گیاهان و باکتری‌ها را از بین می‌برد، استفاده می‌کند. دستگاه تصفیه هوای خانگی هوای تمیز را درون خانه و در اتاق‌ها پخش می‌کند. این فرایند خود به خود چندین بار در هر ساعت تکرار می‌شود و محیط خانه را سالم و پاکیزه نگه می‌دارد.

 

انواع فیلترهای تصفیه هوای خانگی

 

فیلتر هپا

فیلتر هپا جزو محبوب‌ترین فیلترها در بازار امروز بوده و دارای بهره‌وری بالا در جذب ذرات معلق در هوا است. فیلترهای هپا 99.97٪ آلاینده‌های موجود در هوا که به اندازه‌ی 0.3 میکرون هستند را از بین می‌برد و به این معنی است که این تکنولوژی در ضدعفونی هوا بسیار مؤثر است. فیلترهای هپا قادر هستند تمامی ناخالصی‌هایی که بزرگ‌تر از 0.3 میکرون هستند را از بین ببرند. فیلترهای هپا به تنهایی نمی‌توانند مواد شیمیایی، انواع دود مثل دود سیگار و... را از بین ببرند چرا که کوچک‌تر از 0.3 میکرون هستند. به همین دلیل لازم است یک فیلتر هوا HEPA بخرید که دارای یک فیلتر کربن فعال نیز باشد و این مواد آلاینده را نیز بزداید.

 

فیلترهای کربن فعال

فیلتر کربن فعال روزنه‌های جاذب کوچکی دارند که به آلاینده‌ها هنگامی که از فیلتر رد می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند. این باعث می‌شود که آلاینده‌ها به کربن بچسبند و به دام بیفتند. این نوع فیلترها در از بین بردن دود، بو، مواد شیمیایی و حتی گازهای موجود در هوا مؤثر هستند. فیلتر کربن فعال به ندرت به تنهایی برای پاک کردن هوا استفاده می‌شود و اغلب همراه با دیگر فیلترها به کار می‌رود. فیلتر کربن فعال برای از بین بردن دود سیگار ایده‌آل هستند و مناسب صنایعی هستند که در آن وجود مواد شیمیایی به یک دغدغه و نگرانی تبدیل شده است.

 

فیلتر لامپ UV

فیلتر لامپ UV، باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا را با استفاده از تابش الکترومغناطیسی از بین می‌برد. فیلتر لامپ UV به جای فیلتر کردن، با شکستن پیوندهای مولکولی در DNA خود ذرات را می‌کشد. استفاده از یک دستگاه تصفیه‌ کننده هوا دارای فیلتر اشعه‌ی ماورای بنفش، هپا و فیلتر کربن فعال برای حذف یک طیف وسیع‌تری از آلودگی هوا به شدت توصیه می‌شود.

 دستگاه تصفیه کننده هوا

فیلتر یونی

فیلتر یون‌ساز و یا فیلتر یونی از یک یون‌ساز منفی ساخته شده است که یون منفی را برای جذب گرد و غبار و مواد آلرژی‌زایی که در هوا وجود دارند، در هوا ساطع می‌کند. بنابراین، ذرات معلق در هوا به دلیل بار سنگین سقوط می‌کنند و در نتیجه دود و بوی بد موجود در هوا زدوده می‌شود. فیلتر یونی به تنهایی به حذف گرد وغبار و گرده کمک نمی‌کند. بنابراین، شما احتمالا ترجیح دهید یک دستگاه تصفیه‌ هوا دارای فیلتر HEPA، کربن فعال و یون‌ساز را انتخاب کنید.

 

پیش‌فیلتر

از پیش فیلتر به این دلیل استفاده می‌شود که ذرات بزرگ‌تر مانند پرز و مو، گرد و غبار و برخی گرده‌ها را قبل از اینکه وارد فیلترهای اصلی مانند فیلتر HEPAشوند، به دام می‌اندازد و به طولانی‌تر شدن طول عمر فیلتر اصلی کمک می‌کند. بسیاری از پیش‌فیلترها عمر زیادی دارند و حتی قابل شستشو و قابل استفاده مجدد هستند. در برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا، پیش‌فیلترها با یک فیلتر کربن ترکیب شده‌اند.

 

عملکرد دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی

 

انواع دستگاه‌ تصفیه هوا به دو دسته‌ی فعال و منفعل تقسیم می‌شوند. دستگاه تصفیه هوای فعال از یون‌سازی برای تمیز کردن هوا استفاده می‌کند. این نوع دستگاه‌ها یون‌های دارای بار منفی را در محیط خانه منتشر می‌کنند که باعث می‌شود مواد آلاینده به سطوح بچسبند. اگرچه عملکرد آن‌ها در تصفیه هوا خوب است اما به این دلیل که ممکن است ازن را بعنوان یک محصول جانبی تولید کنند، استفاده از آن‌ها کاهش یافته است. دستگاه‌های تصفیه هوای منفعل از فیلترهای هوا برای حذف آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. این نوع تصفیه‌کننده‌های هوا کارآمدتر هستند چون همه گرد و غبار و ذرات معلق را به طور دائم از هوا گرفته و در فیلترها جمع می‌کنند.

علاوه بر این، عملکرد هر دستگاه تصفیه هوا خانگی با دیگری با توجه به اندازه، نوع فناوری‌های بکار رفته در آن، نوع فیلترها و میزان جریان هوا، میزان تحویل هوای پاک و نوع مواد آلاینده‌ای که حذف می‌کنند، متفاوت هستند.

همه‌ی این عوامل بر کارایی و عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی تأثیر می‌گذارند. نرخ جریان هوا حداکثر حجم هوای موجود در CFM (فوت مکعب در هر دقیقه) را نشان می‌دهد. هرچه نرخ جریان هوا بیشتر باشد کارایی و عملکرد دستگاه تصفیه هوا بهتر خواهد بود. نرخ جریان هوای بالا نشان می‌دهد که این دستگاه کیفیت هوای مورد نیاز برای اتاق‌ها و فضاهای بزرگ‌تر را حفظ می‌کند. فیلترهایی که هر دستگاه تصفیه‌ هوای خانگی دارند برای زدودن مواد آلاینده خاصی است. بنابراین، انتخاب تصفیه‌کننده هوا که فیلترهای خوبی برای رفع آلودگی محیط داخلی داشته باشند از اهمیت زیادی برخوردار است.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام