دسترسی به آب آشامیدنی سالم، یک مسئله‌ی جدی برای مردم در سرتاسر دنیاست. با توجه به تحقیقات انجام شده، آب ناسالم آشامیدنی، به طور سالیانه باعث مرگ 1.1 میلیون نفر در دنیا می‌شود و بر همین اساس تأمین ایمنی، در برابر آب ناسالم، برای خانواده‌ها نه تنها یک مسئولیت، بلکه یک اولویت به حساب ‌می‌آید. استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، یکی از بهترین راه‌ها برای سالم‌سازی آب از مواد مضر و خطرناک است که البته، با داشتن اطلاعات مفید و کافی ‌می‌توانید بهترین نوع آن را از انواع موجود در بازار انتخاب کنید.

در این مطلب با آنچه باید از یک دستگاه تصفیه کننده آب خانگی، فیلتر‌های تصفیه آب، تصفیه‌کننده‌های آب و نرم‌کننده آب انتظار داشته باشیم، آشنا ‌می‌شویم.

آنچه باید از آب ناسالم بگیریم تا قابل آشامیدن و سالم شود؟

مقایسه کارکرد فیلتر‌ها، تصفیه کننده‌ها و نرم کننده‌های آب

چگونه بهترین نوع فناوری تصفیه آب را انتخاب کنیم؟

 

آنچه باید از آب ناسالم بگیریم تا قابل آشامیدن و سالم شود؟

 

شاید مهم‌ترین قدم در تشخیص این که کدام یک از انواع تصفیه کننده‌های آب و فیلتر‌ها واقعاً برای ما کار ‌می‌کنند، این باشد که بدانیم چه اجزا و موادی در آب ناسالم وجود دارد که باید آن‌ها را حذف کنیم؟ همانطور که ‌می‌دانیم، خالص‌ترین شکل آب، تشکیل ‌می‌شود از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن با فرمول شیمیایی H2O . اما این ترکیب آب خالص به طور طبیعی در طبیعت یافت نمی‌شود و معمولاً دیگر ترکیبات شیمیایی، مواد معدنی و ناخالصی‌هایی نیز به همراه دارد. برخی از این رسوبات معدنی مطلوبند(مانند کلسیم و منیزیم) در حالی که برخی دیگر از ناخالصی‌ها که معمولاً در چرخه‌ی برداشت آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب شهری و توزیع، وارد آب می‌شوند، مضر و خطرناک و نامطلوب‌اند. به عنوان مثال، منبع آب مصرفی شهری، معمولاً شامل ناخالصی‌هایی مثل انواع رسوبات، مواد شیمیایی مثل کلر، آفت کش‌ها، ضایعات صنعتی و گاهی حاوی باکتری‌های بیماری‌زا و ویروس‌هاست.

 

مقایسه‌ی کارکرد فیلتر‌ها، تصفیه کننده‌ها و نرم‌کننده‌های آب

هر یک از ناخالصی‌های ذکر شده که برای سلامتی شما یا طول عمر تجهیزات، سیستم لوله‌کشی و لوازم خانگی شما مضر است، می‌تواند طی فرایندی خاص و با کمک نوعی از فیلتر‌ها و تصفیه کننده‌ها، از آب حذف شود.

 دستگاه تصفیه کننده آب

فیلتر‌ تصفیه آب

 

فیلتر‌های تصفیه آب، برای کاهش دادن یا حذف کردن ناخالصی‌هایی مانند کلر، سرب، جیوه، منیزیم، کروم، مس، نیکل، آهن، سولفید هیدروژن و... مؤثر هستند. آن‌ها همچنین مانع توسعه‌ی بیشتر باکتری‌ها، جلبک‌ها و انواع قارچ‌ها می‌شوند، اما این، به معنی پایان دادن به وجود آن‌ها نیست.

 

تصفیه کننده آب

 

تصفیه آب، به معنی زدودن آب از آلاینده‌هایی باکتریایی و ویروس‌هاست. با این حال، این کارکرد، شامل حذف ناخالصی‌هایی که در بالا و در قسمت فیلتر‌ها گفته شد، نمی‌شود. به همین دلیل است که سیستم‌های تصفیه آب خانگی، هر دو سیستم فیلتر و تصفیه را همزمان و به طور موازی با یکدیگر دارند. فیلتر‌ها برای حذف ناخالصی‌های شیمیایی مانند کلر و فلوراید مؤثر است، ‌در حالی که تصفیه کننده آب، ویروس‌ها، انواع باکتری‌های بیماری زا و پاتوژن‌ها را از بین ‌می‌برد.

 

نرم‌کننده‌ آب

 

نرم‌‌کننده‌های آب، برای زدودن نمک موجود در آب که باعث سختی آن ‌می‌شود، به کار می‌روند. آب سخت به دلیل داشتن یون‌های کلسیم، منیزیم و بی کربنات، مواد شوینده را در خود حل نمی‌کند و این موضوع، هنگام شست و شو ایجاد لکه بر روی ظروف و پارچه می‌کند. همچنین، آب سخت به خاطر رسوب شدن، به تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی خانگی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیز آسیب وارد ‌می‌کند و باعث کاهش عمر آن‌ها ‌می‌شود.

 

چگونه بهترین نوع سیستم تصفیه آب را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی و یک سیستم تصفیه آب کاربردی، عوامل مختلقی را باید در نظر گرفت. از جمله آزمایش آب مصرفی، اندازه گیری مقیاس و حجم آب مصرفی، نوع مصرف ( آب آشامیدنی، شست و شو و...)، نوع آلاینده مورد نظر برای حذف از آب، فضای اشغالی دستگاه آب تصفیه کن، شناخت کارکرد هر یک از انواع سیستم‌های تصفیه آب، نقاط ضعف و قوت هر کدام از سیستم‌های تصفیه آب، هزینه خرید، داشتن ضمانت تعویض یا تعمیر، هزینه تعمیر و نگهداری و داشتن گواهینامه‌های بهداشت و سلامت شرکت مورد نظر و این که آب تصفیه شده حاصل از کدام سیستم، سالم‌تر است؟

باید این نکته را در نظر داشت که وقتی صحبت از آب سالم‌تر، تمیزتر و نرم‌‎تر به میان ‌می‌آید، هر سه نوع سیستم تصفیه آب که شامل فیلتر کردن ناخالصی‌های شیمیایی، حذف باکتری‌ها و حذف نمک‌های درون آب ‌می‌شود، برای داشتن آبی سالم‌تر ضروری است. تصفیه آب ‌می‌تواند علاوه بر افزایش ایمنی، طعم و بوی آن را نیز بهبود بخشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام