بسیاری از افراد در مورد انواع دستگاه تصفیه آب اطلاعاتی ندارند و تفاوت دستگاه های تصفیه آب با یکدیگر را نمی‌دانند. دستگاه‌های تصفیه آب در روش تصفیه، نوع کاربرد و همچنین تعداد فیلترها و مواردی از این دست با هم تفاوت های زیادی دارند. حتی کارکرد و هدف استفاده از این دستگاه‌ها هم با یکدیگر متفاوت‌ می‌باشد.

ما در این مقاله ابتدا برای شما توضیح خواهیم داد که کارکرد هر دستگاه تصفیه آب چیست و سپس به مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی در انواع مختلف آن خواهیم پرداخت. اگر تفاوت دستگاه های تصفیه آب را بدانید راحت‌تر و بهتر می‌توانید انتخاب کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید و جواب سوالات و ابهامات خود را بگیرید.

کاربرد دستگاه تصفیه آب چیست؟

همه‌ی دستگاه‌های تصفیه آب یک هدف دارند و آن تضمین سلامت آب آشامیدنی شماست. اما یک سوال در اینجا پیش می‌آید: آیا یک دستگاه تصفیه آب برای تمام انواع آلودگی‌ها و سالم‌سازی آب کاربرد دارد؟

به طور مثال اگر آب آشامیدنی شما از نظر کیفی مناسب باشد اما سختی آن در درجه‌ی استانداردی قرار نداشته باشد می‌توانید با یک فیلتر آب تصفیه یا تصفیه آب قلیایی سختی آن را تنظیم کنید؟

در اینجا تفاوت دستگاه های تصفیه آب مشخص می‌شود. یعنی هر دستگاه با توجه به نوع آلایندگی‌ها و هدف شما متفاوت است. اما در نهایت کاربرد اصلی دستگاه تصفیه آب این است که آب آشامیدنی شما از هر نظر مشکلی نداشته باشد و بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. در ادامه به انواع دستگاه تصفیه آب خواهیم پرداخت و تفاوت‌ دستگاه‌ های تصفیه آب را خواهیم گفت تا بتوانید برای خرید دستگاه تصفیه آب بهتر تصمیم بگیرید.

 

انواع دستگاه تصفیه آب

به طور کلی چند نوع دستگاه تصفیه آب داریم که با توجه به نوع روش تصفیه دسته‌بندی می‌شوند و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت دستگاه های تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

یکی از پراستفاده‌ترین انواع دستگاه تصفیه با متد تصفیه آب اسمز معکوس یا RO کار می‌کند. در این دستگاه‌ها ار تکنولوژی ممبران یا غشا استفاده می‌شود تا ناخالصی‌ها، ذرات و نمک‌های محلول در آب را تصفیه کند. تنها چیزی که می‌تواند از میان پره‌ها و فیلترها و غشای این دستگاه‌ها عبور کند آب است و تمام ناخالصی‌ها از قسمت پس‌آب تخلیه می‌شوند. این دستگاه‌ها مواد مضر شیمیایی و میکروب‌ها و قارچ‌ها و انگل‌ها را هم با روش اسمز معکوس از بین می‌برد.

تکنولوژی RO بیشتر برای مناطقی کاربرد دارد که کیفیت آب نازلی دارند و میزان نمک‌های حل شده در آب بیشتر است و یا رسوبات زیادی داخل آب وجود دارد. این تکنولوژی مزه و طعم آب را هم در حد طبیعی و استاندارد به شما تحویل می‌دهد.

دستگاه تصفیه آب فرابنفش

این روش تصفیه آب از اشعه‌ی فرابنفش برای از بین بردن میکروب‌ها، ذرات و باکتری‌ها استفاده می‌کنند. ایده‌ی این دستگاه از خاصیت میکروب‌زدایی اشعه‌ی خورشید گرفته شده است. تصفیه آب از طریق اشعه‌ی فرابنفش بیش از 99 درصد از ذرات و اجرام و میکروارگانیسم‌های موجود در آب را از بین می‌برد. در داخل این دستگاه از لامپ جیوه‌ای استفاده شده است که طول موج‌های کوتاه فرابنفش را مستقیما به آب می‌تاباند و ناخالصی‌ها را از بین ِمی‌برد.

 

تصفیه آب قلیایی

روش تصفیه آب قلیایی برای تنظیم pH آب استفاده می‌شود به این شکل که با فیلترهای مختلف و فرایند یونیزاسیون، یون‌های منفی که باعث اسیدی شدن آب شده‌اند را حذف می‌کند تا آبی با pH بالا در اختیار شما قرار دهد. اگر pH آب پایین باشد آب اسیدی می‌شود و ضررهای جبران‌ناپذیری نظیر انواع سرطان‌ها و پوکی استخوان و ... برای بدن شما خواهد داشت.

تصفیه آب قلیایی جزو روش‌های پرکاربرد در تصفیه آب است. شایان ذکر است که در برخی دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس هم از فیلترهای تصفیه آب قلیایی استفاده می‌شود.

تعداد فیلترها در دستگاههای تصفیه آب

یکی از عواملی که مستقیما روی کیفیت آب تاثیر می‌گذارد تعداد فیلترهای دستگاه تصفیه آب است. دستگاه‌های حرفه‌ای تصفیه آب عمدتا بیش از سه فیلتر آب دارند که هر کدام کارکرد خاص خودشان را دارند. دستگاه‌هایی دارای 4 ، 6 و 8 فیلتر هم وجود دارند که عمدتا قیمت بالاتری دارند. هر چه تعداد فیلترها بیشتر باشد عملیات رسوب‌زدایی و فیلتریزاسیون بهتر انجام می‌شود. فیلترها در روش اسمز معکوس در ارتباط با ممبران کار می‌کنند و باعث می‌شوند ممبران هم بدون ذرات و اجرام مزاحم آلاینده‌های شیمیایی و میکروب‌ها را از آب حذف کند.

فیلتر تصفیه آب
می‌توان گفت تفاوت دستگاه های تصفیه آب عمدتا به تعداد فیلترها بستگی دارد اما نمی‌توان با قاطعیت گفت هر چقدر تعداد فیلترها بالاتر باشد تصفیه آب بهتر انجام می‌شود. نوع فیلترها هم در تصفیه آب دخیل هستند. فیلترهای کاغذی، پلیمری، فلزی و .... هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و در کیفیت آب خروجی از دستگاه آب تصفیه کن تاثیر دارند.

 

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب

حالا که فهمیدیم کاربرد دستگاه تصفیه آب چیست و با چه روش‌هایی این کار انجام می‌شود و چه عواملی در کیفیت آب تصفیه تاثیر دارند باید به مقایسه دستگاه تصفیه آب با یکدیگر بپردازیم تا بهترین‌شان را انتخاب کنیم. در نظر داشته باشید که قیمت آب تصفیه کن معیار خوبی برای سنجش کیفیت دستگاه نیست و باید قابلیت‌ها و امکانات آن را در اولویت قرار دهید و با هم مقایسه کنید.

نوع روش تصفیه آب، تعداد فیلترها، نوع فیلترها، دبی آب ورودی، کیفیت آب خروجی، استانداردهای سختی آب و حجم دستگاه از مواردی هستند که حتما باید مدنظر داشته باشید تا بهترین دستگاه تصفیه را برای منزل و محل کار خود تهیه کنید.

اگر همچنان در مورد انتخاب دستگاه سوال و یا شک و شبهه‌ای دارید می‌توانید با کارشناسان رادگسترنوین تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را در این زمینه کسب کنید.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام