با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد کیفیت آب شرب در شیر‌های آب و اثبات ناخالصی‌های زیادی که در آب‌های شیر برای استفاده وجود دارد امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات مطرح دنیا اقدام به تولید دستگاه‌های تصفیه کننده آب خانگی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف کرده‌اند و نسبت به آنها تبلیغات و ادعاهای فراوانی مطرح می‌کنند. خرید دستگاه تصفیه آب مستلزم شناخت خوب متقاضی از نوع آب شرب منطقه زندگی خود می‌باشد. در برخی از مناطق سختی آب کمتر و در برخی از مناطق موارد شیمیایی موجود در آب بیشتر هستند.

 

از این رو در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب باید با ارائه‌ی این اطلاعات به فروشنده دستگاه مناسب را برای منزل خود تهیه نمایید. اغلب دستگاه‌های تصفیه آب توانایی حذف بسیاری از آلایندههای آب را دارند. برای راهنمایی خرید دستگاه تصفیه آب به مشتریان عزیزمان تصمیم گرفتیم راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را در این مقاله بیان کنیم.

 

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

 

مهم‌ترین سؤالی که باید برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به آن پاسخ دهید این است که چه آلایندههایی باید فیلتر شوند؟

فیلتر‌های مختلف دستگاه‌های متنوع تصفیه آب قادر هستند که آلایندههای مختلفی را تصفیه نمایند به همین دلیل شناخت نوع آلاینده‌های آب منطقه‌ای بسیار اهمیت دارد. حتی اگر شما از آبی می‌نوشید که اغلب استاندارد‌های آب اشامیدنی را دارد باید بدانید که دستگاه‌هایی برای تصفیه آب هستند که می‌توانند همان آب را هم بهتر کنند.

برای اینکه بتوانید هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی انتخاب درستی داشته باشید، بهتر است نگاهی به گزارشات سالیانه‌ی کیفیت آب منطقه‌ای خود در سازمان آب و فاضلاب و یا سازمان محیط زیست بیاندازید. در این گزارشات اغلب انواع آلاینده‌هایی که در سال‌های قبل در آب منطقه شما دیده شده‌اند آورده می‌شود. وقتی آب تصفیه می‌شود و وارد لوله‌های آب آشامیدنی شهری می‌شود هم برخی آلودگی‌ها را باز با خود همراه خواهد کرد. از این رو شاید یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت نوع آب و آلاینده‌های آن استفاده از آزمایشگاه‌های تخصصی باشد. تمامی سازمان‌های بهداشت در شهر‌های مختلف این آزمایشات را انجام خواهند داد. اطلاعاتی که از این آزمایشات دریافت می‌کنید، بهترین راهنمایی خرید دستگاه تصفیه آب خانگی می‌باشند.

 

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب نقطه ورود(POE) و نقطه مصرف(POU) نیز بسیار اهمیت دارند. دو نوع تصفیه آب برای خانه وجود دارد: دستگاه‌های تصفیه آب ورودی که تمام آب ورودی به خانه‌ی شما را تصفیه می‌کنند و دستگاه‌های تصفیه آب مصرفی که فقط یک خروجی آب را تصفیه می‌کنند. اما کدام گزینه برای شما مناسب‌تر هستند؟
دستگاه‌های تصفیه آب ورودی (POE) ایمنی بالاتری دارند و همه‌ی انواع آلاینده‌ها را تقریباً از بین می‌برند. اما به دلیل اینکه با همه‌ی سطوح آب در خانه در ارتباط هستند و حجم ورودی زیادی را تصفیه می‌کنند، قیمت‌های بسیار بیشتری دارند و نیاز به مراقبت بیشتری هم دارند. اما شما نیازی به استفاده از آب تصفیه شده برای شستشو و توالت و حمام و آبریزی‌های غیر ضروری دیگر ندارید؛ در نتیجه خرید دستگاه تصفیه آب مصرفی(POU) به نظر مناسب‌تر باشد.

 

خدمات و سرویس دستگاه‌های تصفیه آب

 

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید علی‌رغم بودجه فعلی خود به هزینه‌های پیش روی دستگاه مانند هزینه‌های نگهداری و مصرف انرژی دستگاه هم توجه کنید. دستگاه‌های تصفیه آب فیلتر‌های مختلفی دارند که برخی باید بصورت متوالی تعویض و برخی خیلی کمتر نیاز به تعویض دارند. در ضمن مصرف انرژی در این دستگاه‌ها متفاوت است.

 

انواع دستگاه تصفیه کننده آب

 

دستگاه‌های تصفیه آب مصرفی انواع مختلفی دارند. این نوع دستگاه‌ها بسیار رایج‌تر هستند و در فرمت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. دستگاه‌های تصفیه آب POU شامل دستگاه‌های فیلتر‌دار، دستگاه‌های شخصی با فیلتر داخلی و دستگاه‌های مجهز به خنک‌کننده می‌باشند. این دستگاه‌ها در زیر سینک نصب می‌شوند.

دستگاه‌های تصفیه آب با فیلتر‌های کاهنده و یا شخصی تنها برای یک نفر و یا یک زوج مناسب هستند؛ چرا‌‌‌ که میزان آب کمی را در زمان مشخصی تصفیه می‌کنند. برخی از مردم دوست ندارند دستگاه تصفیه آب به زیر سینک متصل شود بنابراین در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب باید این موضوع را مشخص نمایید.

 دستگاه تصفیه آب

 

تصفیه آب

 

بسته به نوع آلاینده‌های محیطی و همچنین نوع تصفیه آب ورودی و یا مصرفی در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید دستگاهی را انتخآب کنید که بازدهی لازم را برای مصرف شما داشته باشد. اگر از خانواده‌هایی هستید که در روز چند گالن آب اشامیدنی مصرف می‌کنید فیلتر‌های کوتاه و یا تک‌کاره را باید مرتبا پرکنید چرا که این دستگاه‌ها مناسب استفاده شخصی و یا نهایتاً دو نفر می‌باشد.

اگر آب منطقه شما بسیار سمی و الوده باشد شاید بهتر باشد یک دستگاه تصفیه آب ورودی انتخآب کنید. یا اگر فقط به دنبال تصفیه طعم و مزه آب هستید استفاده از یک دستگاه تصفیه آب ساده برای شما کفایت می‌کند. گزینه‌های مختلفی را باید برای خرید دستگاه تصفیه آب در نظر داشته باشید. برای این موضوع با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

 

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

 

برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی دستگاهی را انتخاب کنید که توسط مؤسسه استاندارد ملی امریکا (ANSI) و سازمان استاندارد ایران تایید شده باشند و گواهینامه‌های استاندارد بین المللی مانند NSF، WQAو GOLD SEAL را دریافت کرده باشند. این استاندارد‌ها تقریبا الزامی هستند و نشان می‌دهند که تولید کننده همه موارد طراحی دستگاه را در نظر داشته است.

اکنون که شما می‌دانید آلاینده‌های آب شما چه مواردی هستند باید فیلتر مخصوص به نوع الاینده را انتخآب کنید. برای انتخآب نوع فیلتر نیز می‌توانید از پایگاه اینترنتی WQA و یا NSF هم راهنمایی خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مورد نیاز خود را دریافت کنید.  

این پایگاه‌های اینترنتی جامع‌ترین راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب را به شما در خصوص نام تولید کننده، نام تجاری، استاندارد‌های لازم و سایر اطلاعات را خواهند داد. پس در نظر داشته باشید که دستگاه تصفیه آبی را انتخآب نکنید که دارای گواهینامه معتبر ANSI نباشد چراکه نمی‌تواند تضمین کند که آلاینده‌های آب را از بین خواهد برد.
فیلتر دستگاه های تصفیه آب باید بصورت دوره ای بسته به مصرف و توصیه تولید کننده تعویض شوند تا عملکرد انها افت نکند. به گارانتی، وارانتی و سایر ملزومات مورد نیاز خود مانند فیلتر‌های اضافی و یا مخازن یدکی هم توجه کنید.

 

نصب دستگاه تصفیه آب

 

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب از فروشنده درخواست کنید تا نحوه نصب ان را به شما بصورت کامل توضیح دهد. البته بسیاری از این دستگاه‌ها باید توسط متخصصین خود انها نصب شده و سپس مهر گارانتی انها به عنوان خدمات پس از فروش بر روی برگه گارانتی درج شود. اکثر دستگاه‌های تصفیه آب البته در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب دارای دستورالعمل نصب بوده و نصب انها کار چندان دشواری نیست خواه این دستگاه‌ها دستگاه تصفیه آب ورودی باشند خواه مصرفی، اما با این حال این جزو وظایف تولید کننده است که به شما خدمات نصب رایگان را ارائه نماید.

حتما در زمان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی زمان تعویض و شرایط تعویض فیلتر‌های ان را از فروشنده پیگیر شوید. اگر فیلتر ها در زمان خود تعویض نشوند، بود و نبود دستگاه یکسان خواهد بود و آب تصفیه نخواهد شد. برای اینکه به خوبی زمان تعویض فیلتر‌ها را به یاد داشته باشید از یک تقویم یاداوری استفاده کنید.

 

خرید دستگاه تصفیه آب 

 

وقتی از کارشناسان بنیاد ملی علوم و سازمان بهداشت و محیط زیست استعلام نمایید. پارامتر‌های مورد نظر برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی در محله و یا منطقه شما را به شما اعلام خواهند کرد. کارشناسان نیز به شدت توصیه می‌کنند در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب بر اساس نوع آلاینده‌ها و مصرف خود دستگاه را خریداری نمایید. اما اغلب کارشناسان این حوزه عقیده دارند دستگاه‌های تصفیه آب با فیلتر‌های اسمز معکوس آب را بهتر تصفیه می‌کنند. چرا که بهتر می‌توانند انواع آلاینده مانند آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی و انواع سخت‌کننده‌های آب را از بین برده و مواد معدنی آب را هم حفظ می‌کنند.
با این وجود خرید دستگاه تصفیه آب در همه خانه‌ها و ادارات ایران به دلیل آلایندههای زیادی که در سطح آب‌های منطقه ای وجود دارد توصیه می‌شود.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام