بدون شک مصرف مواد غذایی سالم از موارد بسیار مهم در زندگی است؛ اما درجه‌ی اهمیت آب سالم از آن‌ هم مهم‌تر است. برخی از منابع آب می‌تواند شامل صدها مواد شیمیایی مختلف باشد و این مواد می‌تواند به‌راحتی جذب بدن انسان شود. آنچه در فرآیند تصفیه آب در سازمان آب و فاضلاب رخ می‌دهد، نمی‌تواند آلاینده‌ها را به‌طور کامل از آب رودخانه و سفره‌های آب زیرزمینی حذف کند.

به همین دلیل در سال‌های اخیر گرایش افراد به خرید دستگاه‌های تصفیه آب خانگی افزایش چشم‌گیری داشته است. اما اگر شما هنوز هم در مورد لزوم خرید دستگاه تصفیه آب خانگی دچار تردید هستید، بهتر است این مطلب را بخوانید. این مقاله شامل موارد زیر است:

  • در آب نوشیدنی چه چیزهایی وجود دارد؟
  • راه‌های دست‌یابی به آب آشامیدنی سالم
  • مزایا و معایب استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

در آب نوشیدنی چه چیزهایی وجود دارد؟

اگر در حال نوشیدن آب شیر هستید، باید بدانید که به همراه هر جرعه از آن 300 نوع ماده‌ی شیمیایی مختلف را وارد بدن خود می‌کنید. در میان این آلودگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در صورت علاقه برای مطالعه راجع به آب به مقاله با عنوان دانستنی‌های جالب درباره‌ی آب  مراجعه نمایید.

مواد شیمیایی آلی فرار یا VOC

مواد شیمیایی آلی فرار مانند آفت‌کش‌ها‌ و علف‌کش‌ها که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ‌سرعت جذب خاک شده و بعد از آن وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شوند. این مواد اغلب در منابع آب شهری وجود دارد و حتی در مکان‌هایی که از نظر موقعیت جغرافیایی دور از زمین‌های کشاورزی قرار دارند نیز، یافت می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد می‌توانند به کبد، کلیه‌ها و هم‌چنین روند تولیدمثل در انسان‌ها و حیوانات آسیب وارد کنند. البته بخشی از مواد در فرآیند تصفیه آب در تصفیه‌خانه‌ها از آب آشامیدنی حذف می‌شود، اما هنوز هم درصد قابل ‌توجهی از آن در آبی که از شیر جاری می‌شود وجود دارد.

فلزات سنگین

بسیاری از فلزات سنگین مانند سرب‌ و جیوه در برخی از منابع آب شهری وجود دارد که این مواد با بسیاری از مشکلات به وجود آمده برای سلامتی انسان‌ها در طول سال‌های اخیر مرتبط هستند. قدرت دستگاه‌های تصفیه آب در تصفیه‌خانه‌های شهری برای حذف فلزات سنگین از آب، بسیار پائین است.

مواد شیمیایی درون‌ریز

این مواد که با تقلید از عملکرد هورمون‌های بدن باعث تداخل در عملکرد آن‌ها می‌شوند به ‌وفور در آب آَشامیدنی یافت می‌شود. در کنگره‌ای که سازمان بهداشت جهانی در همین خصوص برگزار کرد اعلام شد که " در طول پنجاه سال گذشته محققان متوجه افزایش انواع اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز شده‌اند. در همین راستا شیوع روزافزون سرطان‌هایی مانند سرطان سینه و پروستات بین سال‌های 1969 تا 1998 افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است و این روند رشد همچنان ادامه دارد. هم‌چنین افزایش چشم‌گیر حاملگی‌های خارج از رحمی در سال‌های بین 1970 تا 1987در ایالات ‌متحده‌ی آمریکا به چهار برابر رسیده است."

فلوراید

این ماده یکی از بحث‌ برانگیزترین آلاینده‌های موجود در آب است. دلیل آن‌که در مورد آن بین دانشمندان جدال وجود دارد این است که در برخی مراکز تصفیه آب شهری در تمام دنیا، این ماده به ‌صورت هدفمند به آب آشامیدنی اضافه می‌شود و بحث زیادی در مورد مزایا و معایب آن وجود دارد. بسیاری از دانشمندان مخالف این طرح با دلایل مستدل تأکید می‌کنند که: «اگر فلوراید برای دندان‌ها مفید است باید به‌صورت مستقیم آن را به دندان زد. مثل استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید یا دهان‌شوی‌ها. مصرف فلوراید به‌صورت ماده‌ی خوراکی حل‌شده در آب آشامیدنی باعث رخ دادن اختلال در عملکرد تیروئید و موارد دیگری در داخل بدن می‌شود . این در حالی است که آمار چندان موثقی در مورد تأثیر مثبت فلوراید خوراکی روی دندان وجود ندارد.»

جهت مطالعه‌ بیشتر راجع به عوارض فلوراید به مقاله با عنوان«عوارض فلوراید موجود در آب» مراجعه نمایید.

راه‌های دست‌یابی به آب آشامیدنی سالم

نوشیدن یک لیوان آب آشامیدنی سالم

مصرف آب بطری

استفاده از آب بطری برای مدت کوتاهی امکان‌پذیر است. اما به چند دلیل برای طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود.

  • اول آنکه مواد شیمیایی استفاده‌ شده برای ساخت بطری‌ها می‌تواند در مدت کوتاهی وارد آب درون آن شود.
  • دلیل دوم آن است که در بسیاری از موارد آب داخل بطری از نظر کیفیت تفاوت چندانی با آب شیر ندارد.
  • مصرف مداوم آب بطری و تبدیل‌ شدن آن به عادت قشر عظیمی از انسان‌ها بدون شک برابر تولید زباله‌ی بیشتر است.

بنابراین آب بطری نه به لحاظ کیفیت و نه از نظر طعم و سلامت گزینه‌ی خوبی برای استفاده‌ی مداوم نیست. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع، به مقاله با عنوان «مشکلات مصرف بطری‌های آب معدنی» مراجعه نمایید.

تصفیه‌کننده آب مستقیم یک مرحله‌ای

این نوع تصفیه‌کننده‌ آب از فیلتر گرانول کربن فعال برای حذف برخی از آلاینده‌ها استفاده می‌کند.گرچه از نظر هزینه این نوع تصفیه‌کننده‌ آب به ‌صرفه است؛ اما به دلیل آنکه کربن مورد استفاده در آن‌ها جامد نیست، بنابراین امکان حذف تمام آلاینده‌ها را نداشته و تأثیر چندانی روی بهبود طعم و کیفیت آب ندارد. این تصفیه‌کننده آب میزان کلر آن را کاهش می‌دهد اما توانایی چندانی در از بین بردن VOC، فلزات سنگین، مواد شیمیایی درون‌ریز و فلوراید ندارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت استفاده از تصفیه‌کننده آب یک مرحله‌ای بهتر از هیچ است، اما سود چندانی هم ندارد.

دستگاه تصفیه آب چندمرحله‌ای

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی چند مرحله‌ای یا همان دستگاه تصفیه آب خانگی، بهترین پیشنهاد برای افرادی است که برای سلامتی خود ارزش ویژه‌ای قائل‌اند؛ چرا که این بهترین روش برای دست‌یابی به آب آَشامیدنی سالم است. دستگاه تصفیه آب خانگی چند مرحله‌ای که به آن دستگاه تصفیه آب زیر سینکی گفته می‌شود، با حذف چند مرحله‌ای آلاینده‌ها، بدون حذف مواد معدنی از آن فرآیند، تصفیه آب را به‌طور کامل انجام می‌دهد.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی با حذف فلوراید، سرب، کلر اضافی، کروم، نیترات، حشره‌کش‌ها، پسماندهای دارویی و...، جلوی بسیاری از بیماری‌های ناشی از نوشیدن آب ناسالم را می‌گیرد.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا به‌ عنوان مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی باید گفت به دلیل آن‌که این دستگاه یک منبع بزرگ متصل به شیر اصلی آب دارد، به‌طور اتوماتیک پر می‌شود و همواره آب آشامیدنی تصفیه ‌شده در دسترس موجود است.

شاید تنها نکته‌ای که در مورد دستگاه تصفیه‌کننده‌ی خانگی آب وجود دارد این است که فضایی را در زیر سینک اشغال می‌کند، هم‌چنین برای نصب آن باید از یک لوله‌کش یا متخصص این کار استفاده کرد. هرچند مراحل نصب آن چندان سخت نیست و می‌توان یک‌بار آن را مرحله ‌به ‌مرحله آموخت.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام