استفاده از دستگاه تصفیه آب چند سالی هست که در ایران همانند سایر نقاط دنیا مورد توجه قرار گرفته و هر روز بر افرادی که اعتقاد به استفاده از آب دارند، افزوده می‌شود. کم کم مردم بیشتر به این واقعیت پی می‌برند که آب‌های شرب و لوله‌کشی معمول دارای آلاینده‌هایی هستند که هر چند با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند ولی به راحتی برای سلامتی و سیستم ایمنی بدن آسیب‌زا هستند. همین موضوع اهمیت ساخت دستگاه‌های تصفیه آب را بیشتر نشان داد و افرادی که در این زمینه تولیداتی دارند با نگرش به بهتر شدن شرایط آب مصرفی هر روز با ایده‌ای تازه دستگاه‌های تصفیه آب جدیدتری وارد بازار می‌کنند.

اخیراً با توجه به ایده‌هایی مبنی بر آسیب‌هایی که به مواد معدنی مفید در آب بواسطه‌ی استفاده از دستگاه‌های مختلف تصفیه آب وارد می‌شود، روش جدیدی با تعبیه‌ی فیلترهایی خاص برای تصفیه آب در کارخانه‌های بزرگ در نظر گرفته شده است که موجب می‌شود نه تنها آب را به خوبی تصفیه کنند بلکه با قابلیت قلیایی‌کنندگی آب و یونیزه کردن آب بهترین و مغذی‌ترین آب ممکن را برای انسان فراهم کنند.

 

روش تهیه آب یونیزه قلیایی

 

همانگونه که در مقاله‌های پیشین صحبت شد، دستگاه‌های تصفیه آب انواع مختلفی دارند. از یک دستگاه تصفیه آب کاملاً ساده و معمولی که تنها با یک فیلتر کار می‌کند گرفته تا دستگاه‌های 6 مرحله‌ی فیلتراسیون که به ترتیب عملیات فیلتر آب را در مراحل مختلف انجام می‌دهند و گفتیم که بهترین نوع دستگاه تصفیه آب دستگاهی است که به فیلتر اسمز معکوس مجهز باشد.

در این نوع دستگاه‌ها در شش مرحله‌ی زیر، آب صد در صد تصفیه و خالص می‌شود که البته برخی معتقدند که مواد معدنی و خاصیت قلیایی آب دچار نوسان می‌شود که البته برخی دیگر بر این عقیده نیستند:

فیلتر اولیه: غشایی سیلیکونی و یا اسفنجی یا الیافی که با عبور آب از بین آن‌ها ذرات و آلاینده‌های آب تا بزرگی 4 میکرون از آب جدا می‌شوند. در دستگاه‌های مختلف انواع مختلفی از این فیلترها وجود دارد و الزاماً همگی از جنس سیلیکون و یا غشایی نیستند. برخی از نوع سرامیکی فشرده و برخی از دستگاه‌ها از مدل‌های خاص خود استفاده می‌کنند.

مرحله‌ی فیلتر کربن فعال: بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب در مرحله‌ی دوم فیلتراسیون خود از یک فیلتر کربن فعال کمک می‌گیرند که برای حذف مواد شیمیایی آلی آب بسیار مناسب است. اغلب مواد سمی مانند علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، کلر، و... در این مرحله از آب جدا می‌شوند.

فیلتر اسمز معکوس: هر چند این فیلتر تنها در دستگاه‌های تصفیه آب با این قابلیت تعبیه می‌شود، ولی یکی از مؤثرترین و مشهورترین نوع فیلتر آلاینده‌های آب می‌باشد. در این مرحله آب از بین لایه‌های فشرده‌ی اسمز معکوس عبور می‌کند و وارد لوله‌ای می‌شود که فیلترها و یا غشاها به دور آن پیچیده شده‌اند و اضافات آن از اطراف وارد فاضلاب می‌شود. آب پس از عبور از این فیلتر تقریباً ناخالصی دیگری ندارد.

فیلتر پست کربن و یا کربن فعال فشرده: منظور از پست کربن یعنی فیلتری که هر چند شبیه فیلتر نوع دوم است و همان فعالیت فیلتر کربن فعال را انجام می‌دهد ولی بدلیل فشردگی بیش از اندازه این فیلتر نسبت به قبلی ذرات و مواد شیمیایی باقی‌مانده در آب از آب تصفیه و تمامی انواع مواد شیمیایی، بو و مزه‌ی آب از آب گرفته می‌شود. این مرحله تأثیر زیادی بر قلیایی بودن آب و مواد معدنی آب دارد و حجم زیادی از آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فیلتر ممبران: یکی از قابل‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصفیه آب می‌باشد. این نوع فیلتر از نوع غشایی است و برای حذف املاح و سختی آب بسیار مؤثر است. این فیلتر قادر است ذرات باقی‌مانده در آب را تا ابعاد 0.0001 میکرون هم از آب جدا کند. هر چند در مرحله‌ی اسمز معکوس معمولاً دیگر جرمی در آب باقی نمی‌ماند ولی اگر برخی از آن‌ها از این فیلتر عبور کرده باشند، در این مرحله به دام می‌افتند. آلاینده‌های میکروبیولوژیکی، ویروس‌ها، باکتری‌ها، نیترات‌ها و برخی دیگر از میکروب‌ها در این مرحله عموماً تصفیه می‌شوند.

فیلتر مادون قرمز: مرحله‌ی ششم فیلتر در دستگاه‌های تصفیه آب مختلف بنابر تحقیقات و خواست تولیدکننده تعبیه شده است. عمدتاً در دستگاه‌های پیشرفته‌تر و دقیق‌تر از فیلتر مادون قرمز و یا اشعه‌ی فرا بنفش استفاده می‌شود. این فیلتر قادر است تا میکروب‌ها، آلرژن‌ها و انواع ویروس‌ها که عامل اصلی بیماری هستند و توانسته‌اند از سایر فیلتر‌ها بدلیل اندازه و حجم بسیار میکروسکوپی خود عبور کنند توسط این اشعه از بین می‌روند و نتیجه‌ی کار نهایتاً آبی بسیار سبک و بدون آلاینده می‌باشد.

وقتی یک دستگاه تصفیه آب از این شش مرحله فیلتر استفاده کرده باشد، بعنوان دستگاهی مطمئن برای خرید معرفی می‌شود و بدون تردید نیاز به آب شرب 100 درصد خالص خانواده‌ها را فراهم می‌کند. اما موضوع تصفیه آب با موضوع داشتن آب قلیایی و یونیزه متفاوت است.

همین دلیلی بود تا چاره‌ای اندیشیده شود. شرکت‌های بزرگ تصفیه آب با اضافه کردن دو فیلتر دیگر مشکل قلیایی بودن و یونیزه بودن آب را هم مرتفع کردند تا نه تنها آب سبک و گوارا و عاری از آلودگی باشد بلکه خواص طبیعی خود را هم حفظ کند.

فیلتر بیو سرامیک مواد معدنی: برای تأمین مواد معدنی آب، شرکت‌ها فیلترهای متنوعی را در دستور طراحی خود قرار می‌دهند که معروف‌ترین و کاربردی‌‌ترین آن‌ها فیلتر بیو سرامیک مواد معدنی است. البته برخی از دستگاه‌های تصفیه آب از فیلتر شن و ماسه‌ای مخصوص به خود که تأمین مواد معدنی را عهده‌دار است، استفاده می‌کنند که در نوع خود آن‌ها هم فیلترهای با کیفیت و مناسبی هستند. فیلترهای بیو سرامیکی از نوعی کانی رسوبی دولومیت ساخته شده‌اند که بعنوان منبع کلسیم و منیزیم شناخته می‌شوند. این فیلترهای نه تنها آب را از این مواد معدنی سرشار می‌کنند بلکه PH آب را هم تنظیم و طعم و مزه آب را بهبود می‌بخشند. بنابراین با استفاده از این نوع فیلتر در دستگاه تصفیه آب مشکل مواد معدنی آب حل می‌شود.

 دستگاه تصفیه کننده قلیایی

فیلتر قلیایی

مهم‌ترین عاملی که مورد انتقاد منتقدین دستگاه تصفیه آب می‌بود، بالا رفتن میزان اسیدی آب بدلیل تأثیرات فیلتراسیون بر مواد قلیایی آب بود. به همین منظور با استفاده از یک فیلتر قیلیایی در دستگاه تصفیه آب قلیایی بسیاری از شرکت‌های بزرگ تصفیه آب این مشکل را حل کردند. افزایش میزان اسیدی آب در مراحل فیلتر قبلی باعث می‌شود که آب سطح قلیایی خود را از دست بدهد و به همین دلیل آب نه تنها مفید نباشد که بعضاً خطراتی را هم بوجود بیاورد. در این مرحله فیلتر قلیایی که مدل‌های متنوعی هم دارد PH آب را بالا می‌برد و سطح قلیایی آب را تنظیم می‌کند. در نتیجه با کاهش خاصیت اکسیداسیونی آب بین تا 150 تا 350 بسته به نوع فیلتر قلیایی آب رادیکال‌های آزاد داخل بدن را کاهش می‌دهد. تنظیم قلیایی آب باعث بهبود در سوخت و ساز و جریان گوارشی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود.

 

روش تهیه‌ آب یونیزه قلیایی

 

حال در خصوص روش تهیه‌ آب یونیزه قلیایی توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم. برای تعیین میزان اسیدی بودن آب و یا میزان قلیایی بودن آب از PH آب استفاده می‌شود. P نماد قدرت آب H نماد هیدروژن موجود در آب است. رنج اندازه‌گیری در این روش بین 0 تا 14 می‌باشد. اعداد بین 0 تا 6.9 نشان‌دهنده‌ی اسیدی بودن آب هستند. عدد هفت خنثی و از 7.1 تا 14 بر میزان قلیایی بودن آب اشاره دارد. آب در شرایط نرمال بین 6 تا 8.5 PH را نشان می‌دهد و عوامل متعددی می‌تواند PH آب را تحت تأثیر قرار دهد. هر چه آب اسیدی‌تر باشد برای بدن مضرتر است و تأثیرات منفی زیادی بر بدن دارد که در این مقوله به آن پرداخته نمی‌شود. اما هر چه آب قلیایی‌تر باشد، برای بدن مفیدتر است و تأثیرات مثبت زیادی بر سلامتی و میزان انرژی و سوخت و ساز و سیستم گوارشی بدن و حتی بر خون و... دارد که باز هم از این مقوله خارج است.
افزودن فیلتر قلیایی به دستگاه تصفیه آب یک فرآیند مؤثر در راستای سلامت بیشتر آب و بدن انسان توصیه می‌شود. هر چند برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر به این نوع فیلتر مجهز نیستند ولی با این وجود باز هم برخی از آن‌ها را می‌توان به این نوع فیلتر تجهیز کرد اما اگر در شرایط فعلی نیاز به یک دستگاه تصفیه آب دارید، حتماً دستگاهی را تهیه کنید که فیلتر قلیایی داشته باشد.

 

روش کار فیلتر قلیایی

مراحل تصفیه آب همانگونه که توضیح داده شد باعث می‌شود که آب خاصیت اسیدی پیدا کند و به همین دلیل فیلتر قلیایی با یونیزه کردن آب میزان قلیایی آب را تنظیم می‌کند و درصد اسیدی آب را کاهش می‌دهد. این کار در فیلتر قلیایی یا یونیزه به دو روش انجام می‌شود:

در روش اول آب با عبور از برخی از جریانات الکتریسیته قلیایی می‌شود. در این روش آب از روی دو صفحه‌ی الکتریکی عبور می‌کند و به بخار تبدیل می‌شود. یعنی دو صفحه دو دسته بخار ایجاد می‌کنند. یک دسته از این بخارها به یون غنی شده هیدروژن و دیگری به هیدروکسیل تبدیل می‌شوند که هیدروکسیل همان آب قلیایی است و این آب برای نوشیدن استفاده می‌شود و خواص درمانی و طبیعی زیادی دارد.

در روش دوم برای قلیایی کردن آب از آنیون یا کاتیون قلیایی استفاده می‌شود. این دو با تأمین کاتیون‌های آب مانند منیزیم، کلسیم، آنیون و بیکربنات و... آب را قلیایی و معدنی می‌کنند.حقیقت این است که فیلترهای یونیزاسیون و یا قلیایی بکار رفته در دستگاه‌های تصفیه آب کار فیلتر آب را انجام نمی‌دهند بلکه با افزودن مواد معدنی به آب و تنظیم PH و بالا بردن خاصیت قلیایی آب کار می‌کنند تا آب کیفیت لازم را برای نوشیدن پیدا کند.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی

 

همانگونه که اطلاع دارید دستگاه‌های تصفیه آب با برندها و قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند. قیمت دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی که با فرآیند اسمز معکوس کار بکند معمولاً بالاتر است و برندهای مختلف از این نوع فیلتر بدلیل قابلیت بیشتر آن استفاده می‌کنند. شرکت راد گستر نوین بعنوان بزرگترین شرکت واردات و عرضه‌ی دستگاه‌های تصفیه آب در ایران انواع مختلفی از دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی را با قیمت‌های متفاوت و کم‌ترین نرخ نسبت به نمونه‌های مشابه در ایران بصورت حضوری و آنلاین عرضه می‌کند.

 تصفیه آب قلیایی

قیمت فیلتر قلیایی ‌کننده آب

 

قیمت فیلتر قلیایی ‌تصفیه آب به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از افرادی که قبلاً دستگاه تصفیه آب داشته‌اند به منظور افزودن قابلیت قلیایی به آب خود از این فیلتر بصورت جانبی استفاده می‌کنند و برخی از افراد باید بسته به برند و مشخصات دستگاه تصفیه آب قلیایی خود یک فیلتر قلیایی تهیه کنند. افرادی که بعنوان یک فیلتر جانبی این فیلتر قلیایی را خریداری می‌کنند، عموماً بهتر است بهترین برند را خریداری کنند. قیمت فیلتر قلیایی کننده آب در این نوع بسیار متنوع است. اما افرادی که از دستگاه‌های تصفیه آب مجهز به فیلتر قلیایی و یونیزه استفاده می‌کنند به خوبی می‌دانند که مطابق برنامه‌ی زمان‌بندی دستگاه باید در زمان‌های تعیین شده فیلتر دستگاه خود را تعویض کنند. برای اطلاع از قیمت فیلتر قلیایی کننده آب بهتر است بر روی لینک برند مورد نظر خود در سایت رادگستر نوین بعنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت توزیع‌کننده‌ی دستگاه تصفیه آب در ایران کلیک کنید.

 

بهترین دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی

 

بهترین دستگاه تصفیه آب قلیایی دستگاهی است که ضمن بهره‌مندی کامل از هر شش مرحله‌ی فیلتر قبلی توضیح داده شده اعتبار و شهرت لازم را داشته باشد و ضمناً کیفیت ثابت شده و گارانتی لازم را برای محصولات خود ارائه نماید. 

بدون تردید بهترین دستگاه تصفیه آب قلیایی دستگاهی است که از فیلتر اسمز معکوس و همچنین از قابلیت فیلتر فرا بنفش و یا مادون قرمز استفاده کند. در این حالت اطمینان خواهید داشت که تمامی آلاینده‌ها کاملاً از بین رفته‌اند و آب 100 درصد سالم است و ضمناً خاصیت یونیزه بودن و قلیایی هم دارد.
از برندهای مشهور و معتبری که در شرکت رادگستر نوین پیشنهاد می‌شود دستگاه تصفیه آب آکوا پرو قلیایی کننده آب مجهز به اسمز معکوس و اشعه‌ی فرابنفش می‌باشد. این دستگاه در مدل‌های مختلفی وجود دارد. ضمن برند‌های دیگر دستگاه تصفیه آب را می‌توانید بصورت اصلی و اورجینال از شرکت رادگستر نوین بصورت آنلاین و یا تلفنی سفارش دهید.

نهایتاً اگر بدنبال خرید دستگاه تصفیه آب هستید، بهتر است حتی اگر کمی هزینه‌ی بیشتر می‌کنید دستگاه تصفیه آب مجهز به فیلتر یونیزه قلیایی خریداری نمایید تا اطمینان داشته باشید که آب ضمن تهی شدن از انواع آلاینده‌ها مواد معدنی و خاصیت قلیایی کافی را به منظور سلامت بیشتر بدن تأمین می‌کند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام