همه ما بارها شنیده ایم که اسفناج دارای آهن بالایی می باشد. ولی از نظر علمی واقعیت نداشته و یک اشتباه تایپی بوده که توسط یک محقق امریکایی در سال 1890 رخ داده. این محقق مقدار آهن موجود در اسفناج را 3.4 میلی گرم در هر 100 گرم تخمین زد ولی به اشتباه 34 میلی گرم در هر 100 گرم تایپ و ثبت شد.

سالها بعد این اشتباه در سال 1930 توسط کارشناسان آلمانی اصلاح شد. ولی خیلی دیر بود، 40 سال تکرار یک اشتباه حقیقتی بزرگ را در اذهان عمومی می سازد! به طوری که هنوز هم عامه مردم فکر می کنند که اسفناج سرشار از آهن است.

 حال برگردیم به موضوع آب و مصرف 8 لیوان از آن در روز که آیا جنبه علمی دارد و یا مانند اسفناج یک اشتباه می باشد. در واقع شواهد علمی کمی در مورد نوشیدن 8 لیوان آب در روز وجود دارد و سرچشمه این موضوع مشخص نیست.

8 لیوان آب در روز

کارشناسان می گویند که شرکت های تجاری تولید کننده آب بسته بندی و بطری های آب معدنی در رواج مسئله 8 لیوان در روز نقش زیادی داشته اند و استفاده از این شعار به فروش بیشتر تولیدات آنان کمک بیشتری نموده است.

در واقع بیشتر مردم دچار کم آبی هستند و می بایست آب بیشتری مصرف کنند ولی شما لازم نیست خود را مقید به مصرف قطعی 8 لیوان در روز کنید. بدن شما در هنگام کم آب و تشنگی سیگنال لازم را به شما ارسال خواهد نمود و با دیدن رنگ روشن ادرار خود می توانید بفهمید که بخوبی هیدراته شده اید.

مشکل دیگر این است که غالبا بدن ما سیگنال گرسنگی و تشنگی را با هم اشتباه می گیرد. در نتیجه به هنگام گرسنگی قبل از اینکه به سمت شیرینی بروید، یک لیوان آب بنوشید!

مهم این است که آب مصرفی شما تا چه حد سالم می باشد، مصرف آب ناسالم بیشتر یعنی ضرر بیشتر. در نتیجه همانقدر که به مقدار مصرف آب اهمیت می دهیم می بایست به سلامت آب مصرفی نیز توجه داشته باشیم و آب تصفیه شده سالم بنوشیم.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام