بارها از آلودگی آب شهری و مصرفی خانه ها صحبت شده و شاید این پرسش در ذهن شما باشد که منظور از این آلودگی ها چیست و چه خطراتی به دنبال دارد. بنا به تحقیقات بالای 300 ماده شیمیایی و آلاینده در آبهای شهری نقاط مختلف جان پیدا شده است که بسیاری از این مواد بسیار خطرناک بوده و عامل ایجاد بیماری های زیادی در بین مصرف کننده ها گردیده است.

آلاینده های آب آشامیدنی

از مهمترین آلاینده ها و انواع آلودگی آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مواد شیمیایی آلی فرار (voc)

مانند آفت کش ها، علف کش ها و دیگر مواد شیمیایی. این مواد شیمیایی در اغلب منابع آب شهری پیدا شده حتی در مکانهای دور از مراکز کشاورزی . این مواد باعث ایجاد آسیب به کبد، کلیه و اندامهای حیاتی بدن می شوند .

2- فلزات سنگین

مثل سرب و جیوه که در برخی از منابع آب شهری پیدا شده اند و با هر گونه مشکلات بهداشتی در ارتباط است.

3- تجزیه کنندگان درون ریز

این مواد در حال افزایش روزافزون در آب های شهری هستند. این مواد شیمیایی باعث ایجاد اختلال با هورمونهای طبیعی بدن می گردند که تاثیر زیادی در سرطان پستان و پروستات، بیماریهای مربوط به بیضه و کاهش سطح اسپرم دارند.

4- فلوراید

همانطور که می دانید فلوراید از لحاظ بهداشتی برای سلامت انسان مفید است ولی در یک مقدار مشخص! متاسفانه آبهای زیرزمینی و شهری دارای مقدار زیادی فلوراید هستند که باعث بروز مشکلات زیادی در سلامت انسانها می گردند. از جمله عوارض فلوراید در آب می توان به کاهش ضریب هوشی کودکان ،پوسیدگی دندان ، تاثیر منفی بر رشد مغز و دردهای استخوانی نام برد.
شما با استفاده از انواع روش های فیلتراسیون و آب تصفیه کن های خانگی می توانید تا حد زیادی از مصرف این معجون شیمیایی!!! جلوگیری نموده و به سلامت خود و خانواده خود کمک شایانی نمایید.

آلاینده های زیست محیطی

ترکیبات معدنی (غیر آلی) یون‌های مثبت فلزی و فلزات مقصرین اصلی آرسنیک، سرب و جیوه هستند. تمام این موارد حتی در دوزهای پایین می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند. به طور کلی این مواد در نهایت در نتیجه فعالیت انسانی یا فرایندهای طبیعی زیست محیطی مختلف به آب شما منتهی می‌شوند.

همچنین اثراتی از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم را در آب خواهید یافت. این مواد به شیوه مشابهی وارد می‌شوند اما برای سلامتی شما مفید در نظر گرفته می‌شوند. با این حال کلسیم و منیزیم دلایل اصلی رنج بردن ما از آب سنگین هستند که به همین دلیل نرم کننده‌های آب را در وب‌سایت خود پوشش داده‌ام.
فسفات، کربنات، نیترات‌ها، نیترات کلرید، سولفات و سیانید یون‌های مثبتی هستند که می‌توانند در آبی حضور داشته باشند که از شیر آب شما خارج می‌شود و حتی کمیت‌های کوچکی می‌تواند منجر به پیامدهایی در سلامتی شود.
رادون نیز چون یک گاز رادیواکتیو است سزاوار اشاره ویژه‌ای است. این ماده بیشتر در آب شیری غالب است که از سنگ بستر زیر خاک یا چاه‌ها می‌آید.

آلاینده های زیست محیطی
ترکیبات آلی
با عرض معذرت یک فهرست دیگر نیز در راه است، اما پیش از آنکه به آن برسیم باید بدانید که ترکیبات آلی بر مبنای کربن هستند که دلیل وارد شدن آسان آنها به منبع تأمین آب شما است. بنابراین فهرست از این قرار است. 

  • تتراکلراید کربن
  • بنزن
  • وینیل کلراید
  • تری هالو متان
  • لوله‌های بزرگ

بسیار خب، این فهرست خیلی بزرگ نیست اما شناخت برخی از این ترکیبات جزء آسان‌ترین موارد در جهان نیستند (چه برسد به اینکه آنها را درک کنیم). آنچه که در رابطه با آنها می‌دانید این است که در پلاستیک‌ها، فیبرهای مصنوعی، آفت‌کش‌های کشاورزی، حلال‌ها و بسیاری چیزهای مناسب دیگر استفاده می‌شود.
زمانی که در رابطه با گستردگی این محصولات فکر می‌کنید فهم اینکه چگونه محصولاتی از این قبیل وارد آب می‌شوند بسیار آسان است. برخی از این مواد به سرطان‌های خاصی ارتباط داده شده‌اند، اگر چه آن چنان رایج نیست و همچنین می‌توانند روی سیستم عصبی نیز تأثیر بگذارند. مطالعاتی وجود داشته‌اند که نشان می‌دهند این مواد می‌توانند منجر به عدم توازن هورمون شوند.

پاتوژن ها (بیماری‌زاها)
برای بخشی از شما که نمی‌دانید (و من نیز زمانی که ابتدا تحقیق خود را شروع کردم نمی‌دانستم) پاتوژن ها ارگانیسم‌هایی هستند که موجب بیماری می‌شوند. ممکن است فهرست زیر شما را شگفت‌زده کند اما متأسفانه می‌توانند درون آب آشامیدنی شما وجود داشته باشند.
کریپتوسپریدیوم (معمولاً در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها یافت می‌شود)
ژیاردیا (این مورد از خاک می‌آید)
لژیونلا (این مورد در نواحی آب گرمی مانند مخازن آب داغ رشد خواهد کرد)
میزبان کاملی از ویروس‌های دیگری که می‌تواند روی سلامتی شما تأثیر داشته باشند.

اگر تا به این جای متن را خوانده‌اید و چون سرتاسر شیر آب خود را نگاه کرده‌اید دارای اضطراب هستید و فکر می‌کنید که با شیطان متجسم مواجه هستید نیازی به این کار نیست. بیمار شدن یک شخص به دلیل نوشیدن آب شیر  بسیار نادر است که تنها به دلیل قوانین دقیق و سختی است که در همه جا قرار دارند.

برای بیشتر بخش‌ها آب شما تنها ممکن است ناپاک و بودار به نظر برسد و مزه بسیاری خوبی نداشته باشد. اطلاعات بالا به این دلیل در اینجا گنجانده شده اند چون بر این باورم که باید بدانید و منظور آنکه به شما کمک کنم که به صورت دقیق درک کنید که برخی از پالایه‌های آبی که در سایت خود مرور کرده‌ام تا چه اندازه ای جامع هستند.

آنالیز آب و میزان تصفیه آب از مواد آلاینده تا چه حد اهمیت دارد؟

رسیدگی به این موضوع که انسانها به داشتن آب آشامیدنی سالم و مقرون به صرفه نیاز دارند، یک چالش بزرگ و بحرانی جهانی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته‌ای که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته این است که با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، مردم از مناطق روستایی به سوی مراکز شهری متمایل می‌شوند و همین امر نیاز به تهیه و توزیع آب آشامیدنی تصفیه شده که آنالیزی قابل قبول داشته باشد را افزایش می‌دهد.

آنالیز آب آشامیدنی و آنالیز آب تصفیه شده

امروزه بیشتر از دو میلیارد نفر از مردم جهان که تقریباً 27 درصد کل جمعیت را شامل می‌شود به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. تقریباً تمام این دو میلیارد نفر در بازارهای نو ظهور و مناطق زیر توسعه یافته‌ی جهان یعنی در آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند.

تهیه و توزیع آب آشامیدنی سالم و تصفیه آب برای آن‌ها کاری دشوار است که با توجه به جمعیت رو به رشد این مناطق و نیاز به منابع آب آشامیدنی بهبود یافته، اگر وضعیت موجود برای توسعه‌ی زیرساخت‌ها به همین صورت حفظ شود،40 درصد از شهروندان مناطق فقیرنشین دسترسی به آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده ندارند و این امر به چالشی بزرگ برای مسئولین تبدیل شده است.

از آنجایی که یکی از علل اصلی مرگ و میر، آلاینده‌های میکروبی، باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و مواد شیمیایی مضر موجود در آب هستند و آن‌ها باعث ایجاد انواع بیماری می‌شوند، نیاز است با آنالیز آب و بررسی مواد موجود در آن با استفاده از امکاناتی نظیر استفاده از دستگاه تصفیه آب محلی برای منطقه‌ای مشخص، تا حدودی از این آلودگی‌ها کاسته شود و آب پاک سالم و تصفیه شده در اختیار شما قرار گیرد که برای سلامت بدن و پوست شما ضروریست.

آنالیز مراحل تصفیه آب آشامیدنی چگونه است

ایجاد و توسعه‌ی زیر ساخت‌های توزیع شبکه‌های آب تصفیه شده بسیار پر هزینه و دشوار است. بنابراین توصیه می‌شود با استفاده از دستگاه تصفیه آب که امروزه تنوع بسیاری دارند به بهبود سلامت آب آشامیدنی خود کمک کنیم.

با استفاده از آنالیز آب محل زندگی خود می‌توانید دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب را برای خود انتخاب کنید. این دستگاه‌ها با توجه به نوع ساخت و فیلتر استفاده شده در آن‌ها انواع مختلف آلودگی‌ها را بر طرف می‌کنند. بنابراین سعی کنید پس از تهیه‌ی گزارش آنالیز آب آشامیدنی از شرکت توزیع آب منطقه‌ای خود، اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب نمایید. نصب دستگاه‌ تصفیه آب خانگی به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. پس از نصب آن نیز کافی است با استفاده از راهنمای تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب که همراه دستگاه به شما ارائه می‌شود، فیلتر را به صورت سالیانه تعویض کنید تا بهترین کارایی را از دستگاه تصفیه آب خود داشته باشید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فیلترهای تصفیه آب به طور مساوی و به یک شکل عمل می‌کنند در صورتیکه که تأثیر فیلترهای آب به طور قابل توجهی متفاوت است. ممکن است فکر کنید یک فیلتر اسمز معکوس یا یک فیلتر ممبران بصورت مشابه عمل کنند اما می‌توان گفت حتی فیلترهای یکسان با برندهای مختلف نیز عملکرد متفاوتی دارند. پس با بررسی فیلتر استفاده شده و در صورت نیاز به تعویض آن از طریق راهنمای خرید فیلتر تصفیه آب و تعویض آن مربوط به دستگاه آب تصفیه کن خود، آب آشامیدنی بهتری در اختیار داشته باشید.

حتی اگر پس از بررسی متوجه شدید که دستگاه تصفیه آب شما مناسب نیست، می‌توانید به راحتی با جستجو و مطالعه‌ی مقالاتی که در مورد راهنمای خرید آب تصفیه کن هستند، بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را برای خود انتخاب کنید.

دقت کنید که اختلاف بین انواع فیلتر و دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار زیاد است و این اختلاف را می‌توان در خلوص آب آشامیدنی نهایی به وضوح درک کرد. اصولاً مطالب موجود در دنیای وب در مورد راهنمای تعویض آب تصفیه کن خانگی می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند و به مصرف‌کنندگان اطلاعات کافی در مورد چگونگی بررسی آنالیز آب و انتخاب نوع فیلتر مناسب را می‌دهند.

با وجود این تفاوت‌های گسترده در اثربخشی، چگونه می‌دانید که آیا فیلتر آب شما خوب عمل می‌کند یا خیر؟ شما می‌توانید با استفاده از این مراحل، میزان کارایی فیلتر آب خود را ارزیابی کنید.

 

گزارش‌های تست و آنالیز آب را پیدا کرده و مطالعه کنید

بررسی کنید که آیا گزارش آزمایش انجام شده با توجه به استانداردها قابل تأیید هست یا خیر

در مورد کیفیت آب منطقه‌ی خود جستجو کنید

 

به عنوان مثال همانطور که گزارش آب را مطالعه می‌کنید، به بررسی این مسئله بپردازید که آیا سیستم توزیع آب محلی شما از کلر یا کلرامین‌ها برای ضد عفونی کردن آب استفاده می‌کند یا خیر؟ در صورت وجود کلرامین در این گزارش متوجه خواهید شد که شما به فیلنری نیاز دارید که کلرامین را حذف کند. این یک نقطه‌ی کلیدی است زیرا اکثر فیلترهای آبرسانی نام تجاری کلر و کلرامین را حذف می‌کنند. در صورت نیاز، پس از آن شما می‌توانید با استفاده از تعویض فیلتر تصفیه آب به تعویض فیلتر خود بپردازید.

هنگام خواندن گزارش‌های سنجش کیفیت آب، به یاد داشته باشید که همه‌ی آلودگی‌های مضر در این گزارش‌ها تنظیم نمی‌شوند. به عنوان مثال، PFOAs هنوز در لیست آن‌ها قرار نگرفته است، اما برای سلامتی شما مضر است. بنابراین، حتی اگر گزارش شهر شما به نظر تمیز و جادویی می‌رسد ممکن است آب آشامیدنی شما شامل آلاینده‌هایی باشد که شما ترجیح می‌دهید آن‌ها را مصرف نکنید.

با توجه به اینکه نوشیدن آب جزء ضروری‌ترین نیازهای بدن ماست و همه‌ی انسان‌ها ترجیح می‌دهند که آب مصرفی سالم و بهداشتی داشته باشند، غیر از اقداماتی که توسط شبکه‌ی توزیع آب منطقه‌ای صورت می‌گیرد، نیاز است با مطالعه و آنالیز آب محل زندگی خود و بررسی مواد آلاینده‌ی احتمالی به راهنمای نصب دستگاه تصفیه آب خانگی اقدام نماییم. همینطور نیاز است به صورت سالانه با استفاده از یک راهنمای تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلتر آن را تعویض کنیم تا بتوانیم آبی سالم در اختیار داشته باشیم.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام