دو ماده با نام کلسیم و منیزیم آب را سخت می‌کنند و می‌توانند به طور غیر قابل باوری مشکل‌ساز باشند. آن دو ماده زمانی که به هم می‌رسند به یکدیگر می‌چسبند و علاوه بر این به سطح داخلی لوله‌های آب شما نیز می‌چسبند. این مواد همچنین به تمام بخش‌های درون وسایلی از خانه شما می‌چسبند که از آب استفاده می‌کنند.

زمانی که سرمایه (پول) زیادی را روی محصولاتی مصرف می‌کنید که در برداشتن چیزی با نام رسوب آهک به شما کمک کنند که محصول نهایی هر دوی این عناصر است متوجه خواهید شد که آب سخت دارید. اگر ماده گچ مانندی پیرامون شیرهایتان دارید یا نقاط سفیدی روی سطحی دارید که در تماس با آب قرار دارد احتمال آن وجود دارد که آب سخت داشته باشید.

آب سخت چیست

آب شیر شما هم چنان که در خانه شما حرکت می‌کند در برابر چیزهای دیگر بسیاری باز است. درباره آن فکر کنید. محصولات فرعی صنعتی متعددی وجود دارند که راه خود را به زمین می‌یابند. صنایع مختلفی از آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و چیزهایی مانند رنگ‌زدا یا بنزین استفاده می‌کنند. بیشتر مواد شیمیایی که در جمله این موارد هستند می‌توانند آب شما را آلوده کنند. باکتری (همان گونه که پیش‌تر خلاصه‌وار اشاره کردم) نیز می‌تواند مایه نگرانی باشد. 

مراقب چه چیزی باشیم
همان گونه که اشاره شد بو و شکل چیزهایی هستند که باید مراقب آنها باشید. اگر آبی که از شیر آب شما خارج می‌شود ظاهر گل‌آلودی دارد ممکن است با مشکلی مواجه شده باشید. این مشکل بیشتر در اموال بیکار (بدون استفاده) رایج است که آب در یک مبنای منظم درون لوله‌ها رانده نمی‌شود. آب سخت می‌تواند موجب مشکلات پوستی شود و هم‌چنین عمر انباری لوله‌ها و وسایل شما را کاهش دهد.

فاکتورهای سختی آب

معمولا آب دارای مقداری مواد معدنی و بطور عمده کلسیم و منیزیم می باشد که به آنها ترکیبات سختی آب می گویند. این مواد همان هایی هستند که در کتری و لوله های بخار آثاری از خود بر جای می گذارند. همچنین اکسید آهن ناشی از زنگ زدگی لوله ها نیز می تواند به افزایش سختی آب کمک نماید.

سختی آب در نقاط مختلف، گوناگون است و بسته به سطح مواد معدنی موجود در آن متغیر است. سختی آب در دو نوع موقت و دائم می باشد.

سختی موقت: این سختی را کربناتی نیز می نامند که معمولا با افزایش حرارت و PH کاهش پیدا می کند.
سختی دائم: این سختی را غیر کربناتی نیز می نامند و مانند سختی موقت با افزایش حرارت قابل حذف نمی باشد.

سختی آب

معایب آب سخت

1. رسوب و ته نشینی مواد در لوله ها و ظروف آشپزخانه ناشی از تبخیر آب

2. کربنات کلسیم موجود در آب از کلسیم موجود در مواد غذایی جذب سخت تری دارد.

3. صابون و مواد شوینده در آب سخت کف کمتری دارند.

4. آب سخت در ابتلاء به امراض قلبی اثر زیادی دارد.

روشهای کاهش سختی آب

همانطور که قبلا گفته شد با حرارت دادن می توان سختی موقت آب را کاهش داد و همچنین با استفاده از دستگاه های تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس می توان تا حد زیادی از عوارض ناشی از سختی آب کم کرد. برای آشنایی با این نوع دستگاه ها پیشنهاد می شود مقاله بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را مطالعه نمایید.

عواقب و پیامدهای آب سخت

آب سخت مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم و منیزیم را دربر دارد (شاید فکر کنید که برای شما بسیار خوب است و تا اندازه ای این امر صحیح خواهد بود). هر شخصی به مقادیر خاصی از این مواد درون بدن خود نیاز دارد. برای نمونه کلسیم برای اطمینان از اینکه استخوان‌های شما قوی و سالم هستند مناسب است و منیزیم نیز همین کارها را انجام می‌دهند و همچنین به پردازش چربی و پروتئین توسط بدن کمک می‌کند.

خانه شما و آب سخت
هر شخصی که از آب سخت متوسط تا شدید رنج می‌برد نسبت به آسیبی که می‌تواند بزند آگاه خواهد بود. آلودگی‌هایی که قبلاً اشاره شدند می‌توانند به سطح لوله‌های آب شما بچسبند، پیرامون شیرهای آب شما تجمع کنند و موجب انواعی از مشکلات در وسایلی شوند که از آب استفاده می‌کنند (به ویژه دستشویی‌ها).

عوارض آب سخت
لکه‌های آب سخت
اگر متوجه نقاط سفیدی روی سینک (ظرف‌شویی) کرومی خود یا هر سطح فلزی دیگری در خانه شدید احتمال آن وجود دارد که مشکل آب سخت داشته باشید.
اگر به این مشکل پرداخته نشود رسوب کلسیم (همان گونه که مشخص است) به زودی تجمع می‌کند (افزایش می‌یابد) و به منظور برداشتن آن باید از کار بدنی زیادی استفاده کنید. در حقیقت با مواردی مواجه شده‌ام که مردم احساس کرده‌اند که باید آن را با یک چاقو بتراشند.
اکنون می‌دانید که زمانی که رسوب آهک را می ببینید چه اتفاقی می‌تواند روی دهد، تصور کنید چه کاری با لوله‌های شما انجام می‌دهد. در برخی از موارد ممکن است توجه کرده باشید که فشار آب کاهش یافته است و دلیل آن می‌تواند این باشد که یک یا چند لوله دارید که از درون توسط رسوب آهک پوشیده شده‌اند.

رسوب آهک روی لوله
مجدداً اگر به مسئله نپردازید ممکن است لوله‌های شما از عهده آن برنیایند و این امر می‌تواند عمل لوله‌کشی بسیار آشفته و پرهزینه‌ای را به بار آورد.
صحبت از مخارج شد ...
اگر در خانه خود آب سخت دارید احتمال آن وجود دارد که نیاز به استفاده از شوینده بیشتری در ماشین لباس شویی خود داشته باشید، چون اقلام شیشه‌ای هیچ گاه به اندازه کافی تمیز نمی‌شوند ممکن است ماشین ظرف‌شویی شما بی‌فایده به نظر برسد و هنگامی که در حمام هستید ایجاد یک کف توسط صابون مدت زمان زیادی طول می‌کشد.
تصور کنید چه مقدار پول اضافه‌ای برای شوینده‌ها مصرف می‌کنید؟ چه مقدار صابون بیشتری برای حمام احتیاج دارید؟ و چه مقدار محصولات شستشوی اضافه‌ای مصرف می‌کنید که به خلاص شدن از رسوب کلسیم ترجیح داده می‌شود.

لکه‌های آب روی شیشه
به علاوه سردرد ناشی از پرداختن به شکسته شدن وسایل مختلف پیرامون خانه را اضافه کرده‌اید که همچنین برای شما در تعمیر و جایگزینی هزینه بیشتری را به بار می‌آورند. 
در بدترین موارد می‌توانید با حالتی خاتمه دهید که ناچار باشید صورت حساب عظیمی را به لوله‌کش بپردازید تا لوله‌های شمار تمیز کند و چنانچه این مورد به اندازه کافی بد نباشد ممکن است حتی نیاز به جایگزینی داشته باشید.

اندازه گیری سختی آب
اکنون چون رسوب آهک به صورت ویژه‌ای روی سطوح شما بد است ممکن است فکر کنید آب بسیار سختی دارید. اگر چه این امر الزاماً بدین معنی نیست که سطح سختی به جای شدید متوسط نیست. دلیل این امر رابطه‌ای با خانه داری شما ندارد و به لوله‌های شما بستگی دارد. به ویژه اگر سیستم آب قدیمی داشته باشید که مدتی است بررسی نشده است تجمع درون آن ممکن است به نسبت‌های بزرگی رسیده باشد که از طریق شیر آب شما انتقال داده می‌شود. با استفاده از دستگاه tds متر می توانید سختی آب منزل خود را اندازه گیری نمایید.

8 عامل نشان دهنده سختی آب

چندین راه وجود دارد که می‌توانید سطح سختی آب خود را اندازه بگیرید. می‌توانید به یک آزمایشگاه محلی مراجعه کنید که نمونه‌ای از آب شما خواهد گرفت و آن را برای شما آزمایش (تست) می‌کند. با این حال نتایج می‌توانند زمان‌بر و همچنین پرهزینه باشند.

یکی از آسان‌ترین روش‌های مشغول شدن به این کار (اولین وظیفه شما) دریافت بسته لوازم تست سختی آب است. در اینجا می‌توان اطلاعات بیشتری را در این رابطه یافت. 
شما باید مطلع باشید که سطح سختی آب بر حسب دانه (grains) اندازه گیری می‌شود. بنابراین زمانی که اختصار «gpg» را می‌بینید به معنی دانه در گالن است. هر چه دانه‌ها بیشتر باشند آب سخت‌تر است.

----

آب سخت آبی است که دارای تعداد مواد معدنی بالاست. آب های زیرزمینی اغلب دارای مقدار زیادی کلسیم و منیزیم هستند. آب آشامیدنی هم می تواند شامل مواد معدنی مانند آهن باشد و در سیستم لوله کشی قدیمی، مواد معدنی ناشی از خوردگی لوله ها به آب نیز نفوذ می کنند. در برخی مناطق، آب سخت نیز ممکن است حاوی منگنز یا آلومینیوم باشد. استفاده از یک دستگاه تصفیه آب در سیستم لوله کشی منزل می تواند مشکلات ناشی از آب سخت را تا حد زیادی برطرف کند.

در این جا به 8 مشکل ایجاد شده توسط آب سخت می پردازیم که نشانگر سختی آب منزل شما می باشند.

1.طعم و بوی غیر عادی: بوی عجیب و طعم نا متعارف آب می تواند نشان دهنده وجود مواد معدنی در آن بوده. برای مثال، اگر آب شما دارای یک طعم فلزی ناخوشایند است احتمالا آهن موجود در آب بیش از اندازه است.

اگر آب آشامیدنی شما بوی تخم مرغ فاسد می دهد، می تواند نشانه وجود گاز سولفید هیدروژن یا باکتری خاصی در واکنش با منیزیم به شکل سولفات باشد. بعضی ها می گویند آب آنها دارای طعمی مانند گرد و خاک است که می تواند ناشی از رسوب (خاک واقعی) باشد.

2.لکه های آب سخت: این بکه ها ممکن است در توالت، سینک ظرفشویی، ظروف و غیره دیده شود که معمولا به رنگ قرمز هستند. این رنگ قرمز ناشی از وجود عنصر آهن در آب منزل می باشد.

3.جای صابون: اثرات به جای مانده پس از شستشو توسط مواد شوینده که غالبا به رنگ سفید هستند. علت این مسئله این است که مواد شوینده در آب سخت به خوبی حل نشده و فعال نمی شوند.

4.حمام سخت: واژه ای که برای حمام با آب سخت مناسب است. چرا که دوش گرفتن با آب سخت مشکلاتی را در بر دارد. یکی از آنها گرفتگی دوش حمام و فشار کم آب است و دیگری کف نکردن مناسب صابون و شامپو در آب سخت می باشد.

ویژگی های آب سخت

5. انسداد لوله ها: در سیستم لوله کشی قدیمی و دارای مجاری آب سخت، به مرور زمان رسوبات ناشی از آب سخت راه لوله ها را گرفته و سیستم لوله کشی را با مشکل روبرو می کنند.

6. شستشوی لباس ها: لباس های شسته شده در آب سخت اغلب تیره رنگ به نظر می رسند و سریعتر کهنه می شوند. همچنین آهن موجود در آب سخت نیز می تواند اثرات رنگی بدی را بر روی لباسها بر جای بگذارد.

7. التهاب پوست: از آنجا که شستشو در آب سخت اثرات صابون را از بین می برد، می تواند باعث خشکی و خارش پوست گردد. تحقیقات نشان داده که حمام کردن در آب سخت می تواند باعث افزایش علائم اگزما گردد.

8. فرسودگی اجزاء لوازم خانگی: رسوبات ایجاد شده ناشی از سختی آب می تواند باعث فرشودگی و خرابی دستگاه های الکتریکی از جمله: ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، چای ساز، اتو و ... شود.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام